Dag 22 en 23 Galapagos-Guayaquil-Heemstede

27 augustus 2016 - Amsterdam, Nederland

Schilpad Laurens

wo- en dodag 24/25 augustus                   Galapagos- Guayaquil- Heemstede

Vandaag de laatste dag van deze “expeditie”. De wekker gaat weer om 5 uur!  Half 6 ontbijt en om 6 uur zitten we samen met het Nederlandse echtpaar en de Australische Helen in de dinghy’s die ons afzetten op de pier van het dorpje Santa Cruz op het gelijknamige eiland. De overige Aussies varen nog een aantal dagen door. Op de pier staat  Enrique ons op te wachten. Hij begeleidt ons tijdens ons laatste uitstapje en brengt ons daarna naar het vliegveld. We stappen in een bus en rijden van de zuidkant van het eiland naar het noorden. Het dorpje is best groot en we zien asfalt. Gek idee na zoveel natuur de afgelopen dagen. Buiten het dorp is het land gecultiveerd. Veel tuinbouw en veeteelt. Ook is het zuiden van het eiland erg groen en vochtig. De rit van Noord naar Zuid is totaal 42 kilometer en halverwege slaan we af om de Giant turtoises ( grote landschildpadden) in hun natuurlijke habitat te zien.  Op de dirtroad zien we al diverse enorme exemplaren liggen, waardoor de bus soms half door de berm moet, om ze te kunnen ontwijken. In de omgeving zien we de ene na de andere liggen. Bizar gezicht al die enorme schilden in het gras/ begroeiing!  Bij een boerderij stappen we uit en lopen een rondje door de omgeving. Deze landschildpadden kunnen dus 180 jaar oud worden en naarmate ze groeien, wordt ook het schild steeds groter en zwaarder. Die schilden kunnen 120 kilo worden en dat is een zware last!  Toch verplaatsen ze zich iedere dag zo’n kilometer. Als we heel dichtbij komen en ze van de voorzijde benaderen, trekken deze dieren wel hun koppie vliegensvlug terug. Daarna laten ze hun hoofd altijd wel weer voorzichtig tevoorschijn komen. Na het wandelingetje krijgen we een glas ice-tea en laten Laurens en Pieter zich verleiden om in het schild van een (overleden) reuzeschildpad te kruipen. Pieter lukt het niet, maar Laurens kan ermee gaan staan. Dan stappen we weer in de bus richting Noorden. Het landschap wordt kaler en droger. Uiteindelijk bereiken we de noordpunt van het eiland waar een klein ferry-bootje ligt die ons overvaart naar Baltra, alwaar het vliegveld is. Er staat een bus klaar en met alle bagage komen we even later aan op het vliegveldje. We nemen afscheid van gids Enrique en gaan vlot door alle procedures’. Om 10.15 uur stijgen we op om Oostwaarts richting vaste land te vliegen. Anderhalf uur later staan we weer in Guayaquil.  Dan hebben we helaas een lange zit op het vliegveld omdat ons KLM-vliegtuig voor de rechtstreekse vlucht naar Schiphol pas 6 uur later gaat. We gaan eerst even lunchen en hebben weer Wifi…. Dat houdt ons wel een tijdje van de straat. Rond 15.00 uur treffen we de andere reizigers, die de afgelopen dagen aan het strand in Ecuador hebben doorgebracht. Daarna gaan we door alle incheck- en veiligheidsprocedures. Die duren eindeloos, dus we hebben onze tijd nodig. Om 18.45 uur lokale tijd stijgen we op voor de vlucht van ruim 11 uur. Vandaag leveren we 8 uur tijdsverschil in, dus de volgende middag landen we rond 13.00 uur op Schiphol. Het is thuis ook prachtig weer!  Ruim 30 graden in Nederland. We nemen afscheid van de groep bij de bagageband.  Omdat onze vaste ophaalchauffeur zelf ook op vakantie is, gaan we naar huis met de Zuid-tangent. Rond 15.00 uur zijn we weer thuis!  Ook weer heel fijn.

1. Ther:
    27 augustus 2016
    Ther is heel blij dat jullie allemaal niet zijn opgevreten door de haaien.