Dag 7 Pappalacta - Amazonewoud

14 augustus 2016 - Guamote, Ecuador

Nevelwoud

dinsdag 9 augustus 2016,             Papallacta- Amazonewoud

Iedereen heeft, ondanks de aardbeving prima geslapen. Nuchtere Hollanders!  Omdat het ontbijt in het hotel te duur is, ontbijten we bij een tentje ernaast. Ook in dit opzicht blijven we Hollanders..  We besparen zo 55 dollar! Kun je een hoop sjaals van kopen J !  Na het ontbijt rollen we de koffers naar de bus en begint de reis naar het Amazonewoud. Papallacta ligt op 3300 meter, de locatie van de komende nachten in de Amazone op 300 meter. In een paar uur tijd dalen we dus 3 kilometer. We starten met 3 lagen kleding ( T-shirt, vest en jack) en eindigen in ons hemdje… De eerste helft van d reis is spectaculair mooi. We dalen over een bergweg met aan weerszijde enorm steile groene wanden. Normaal gesproken lees ik veel tijdens de verplaatsingen, maar het uitzicht vanuit de bus is te mooi om dat nu te doen. Omdat hier sprake is van een “nevelwoud”  is het dus ook vochtig en zijn er veel aardverschuivingen. We komen er een paar tegen.  Omdat Ecuador echter de laatste jaren behoorlijk vooruit is gegaan qua wegennet, worden de aardverschuivingen snel van de weg geruimd. Ondanks de slingerwegen schiet het dus redelijk op. Af en toe stoppen we voor een sanitaire stop en/of een fotomomentje en/of voor het plunderen van een winkeltje. Rond de lunchtijd zijn we aangekomen in het tropische regenwoud klimaat. Poeh.. dat is weer wennen. Het plakt direct weer lekker. We stoppen in de plaats Tena ( niet van die lady)  en lunchen aan een grote rivier. Daarna hebben we even tijd om rond te lopen. De jongens gaan ondanks de hitte voetballen op een plein, en de ouders doen nog wat inkopen. Daarna rijden we nog een uurtje door naar een dorpje dat vlakbij onze lodge ligt. In dit dorpje lopen we even wat rond. Grootste attractie zijn de apen die in het dorp rondlopen. Ze laten zich wat gevoerde druiven lekker smaken. Ook een groepje Ecuadoriaanse toeristen vindt het vermakelijk, totdat… een aap een gloednieuwe IPhone 6 uit de handen van de vrouw grist en er direct mee te boom in klimt. Bovenin de boom begint hij ermee op een tak te rammen, tot ontsteltenis van de vrouw…. Na verloop van tijd laat ie m vanaf 10 meter de boom uit vallen….. Jammer joh.. Na de apen lopen we naar t centrale plein waar de lokale delicatesse wordt geserveerd. Dikke 5 cm lange en 1 cm brede levende larven. Iedereen mag proeven, maar dan blijken er (gelukkig) nog maar 3 te zijn.  Er wordt geloot en Laurens is de gelukkige. De larven/wormen worden levend aan een stokje geregen, lekker gekruid en vervolgens al krioelend op de barbecue gelegd. Behoorlijk tijdje garen en daarna als een sateetje van het stokje gegeten. Laurens vond het vooral…  zout.  Na dit eetfestijn werd het tijd om de laatste etappe naar de lodge in het oerwoud aan te vangen. Bij het welkomstdrankje in de tuin zien we al een aantal grote papagaaien en Ara’s. Hierna gaan we naar onze eigen houten lodges die verspreidt over het terrein staan. We mogen in het donker niet zonder zaklamp lopen en zeker niet van de paden af, want er zijn hier (dodelijke) slangen!  De huisjes zijn prima en we douchen even de tropisch hitte van ons af, voordat we aan het (4-gangen) diner gaan. Er wordt lang na getafeld.