Dag 19 Guayaguil - Galapagos

27 augustus 2016 - Amsterdam, Nederland

Fregatvogel van dichtbij

zondag 21 augustus                       Guayaquil- Galapagos ( Santa Cruz)

Vandaag begint “het toetje” van deze vakantie;  DE GALAPAGOS.  We worden om 7 uur ‘s ochtends opgepikt bij het hotel door een shuttlebusje. De chauffeur rijdt ons in 10 minuten vanuit het centrum van de stad naar het vliegveld. Daar aangekomen worden we door hem eerst naar de balie geleidt waar we visums moeten kopen. Dan gaat de bagage door de scan om te zien of we geen dierlijke materialen en/of voedingsmiddelen in de koffers hebben. Omdat alles goed is worden de koffers “getagt” en daarna kunnen de koffers worden afgegeven bij het inchecken.  Na de securitycheck, die niets voorstelde, omdat Pieter en ik nog flesjes drank in de handbagage hadden die niet werd gespot! , ontbijten we in de wachtruimte. Dan vliegen we om 9 uur de stille/grote Oceaan over voor 1000 km westwaarts naar de Galapagoseilanden. Na een kleine 1,5 uur vliegen zien we de eerste eilandjes en rotsformaties onder ons verschijnen. We landen op Baltra-eiland. Volledig vlak kaal vulkanisch eilandje, waar de Amerikanen in de 2e WO een vliegveld hebben aangelegd. We zitten helemaal voorin, met veel beenruimte en staan dus ook als eerste met de koffers buiten. Daar staat al iemand van onze boot “ Queen Beatriz”, met een bordje ons op te wachten. Er kunnen totaal 16 passagiers mee en we blijken samen met 9 Australiërs en 1 Nederlands echtpaar, de komende dagen door te mogen brengen. In een minibusje rijden we van het vliegveld in 5 minuten naar een kleine aanlegsteiger. In de baai liggen diverse grote en kleinere scheepjes en we zien ons verblijf voor de komende 3 nachten al liggen. Een grote luxe witte catamaran met 3 verdiepingen ! Er liggen al 2 kleine dinghy’s klaar om ons naar de grote catamaran te varen. De bagage volgt later. Aan boord gekomen worden we verwelkomt door de kapitein en onze (privé)gids voor de komende dagen. Zij vertelt ons dat de komende dagen geen vakantie zullen zijn, maar  een expeditie”!  Vervolgens krijgen we onze cabines te zien. Omdat wij met 5-en zijn en er slechts 2-persoons hutten zijn, lig ik de komende nachten met Helen uit Sidney in een cabine. Zij is een dappere 60-jarige gezellige dame, die afgelopen jaar weduwe is geworden. Dit is haar eerste reis, zonder husband.  We worden getrakteerd op een prima lunch-buffet en daarna vaart de QB vanaf Baltra langs het eiland Santa  Cruz naar een baai waar we onze eerste snorkel-experience zullen hebben. Tijdens het varen krijgen we in de lucht gezelschap van een aantal Fregatvogels. De vrouwtjes hebben een witte bef, maar de mannetjes hebben in hun nek een grote rode ballon hangen. In de paartijd kunnen ze die daadwerkelijk opblazen om zo de vrouwtjes te imponeren! Nu blijven ze steeds boven de boot hangen, zonder enige inspanning en/of beweging van hun vleugels. We krijgen voor de komende dagen allemaal onze eigen snorkel-outfit; wetsuit, flippers, duikbril en snorkel die we in een genummerd net kunnen bewaren. Iedereen hijst zich erin en dan stappen we weer in de dinghy’s.  Verderop in de baai, langs de rotswanden, laten we ons uit de boot glijden. Pieter moet even wennen, maar naar verloop van tijd, vindt hij het niet meer eng en kan hij ook genieten. Het is vandaag wat bewolkt, dus helaas zie je dan onder water iets minder diep, maar dat mag de pret niet drukken. We zien onze eerste haai! Maar ook een zeeschildpad en zeeleeuw. Naast natuurlijk diverse “gewone” vissen en op de rotsen diverse blauwvoetige Jan-van-Gents.  En het is wonderlijk, geen van de dieren, of het nu boven of onder water is, trekt zich iets aan van de mens…. We zwemmen zo’n 45 minuten rond. Het water is niet heel erg koud, maar het wetsuit is niet overbodig!  Voor de locals hier is het echter wel koud, want het is hier “winter”.  Aan boord gekomen van de QB staat dan ook de warme chocomel met kaneel klaar en wat warme mini empanada’s. Daarna is het even douchen en  krijgen we een welkomstcocktail en staat de hele crew ( 9 man+ 1 vrouwelijke gids) in hun zondagse witte pakken klaar om zich voor te stellen. Dan volgt de briefing voor de komende dag. Om 19.00 uur volgt het 3-gangen diner. Tegen de tijd dat dat erin zit, is iedereen bekaf.   Aangezien we morgenochtend om half 6 op moeten, ligt iedereen voordat de 10 in de klok zit, in zijn mandje.  Om 24.00 uur gaat de boot echter varen richting Isabella-island en dat zorgt toch voor een wat onrustige nacht…