Dag 20 Galapagos (Isabella Island)

27 augustus 2016 - Amsterdam, Nederland

Bankje is bezet!

maandag 22 augustus                   Galapagos (Isabella-island)

Slapen op een deinend schip is een uitdaging. Iedereen blijkt tot 24.00 uur prima geslapen te hebben, maar daarna was het op en af. We zijn om half 6 vanmorgen aangekomen op Isabella Island, het grootste eiland van de Galapagos. Om 6 uur staat iedereen klaar op het achterdek om aan boord van de 2 kleine bootjes te gaan. We varen naar Tintoretto-island.  Feitelijk een groot aantal kleine lava-eilandjes die, als het eb is, duidelijk met elkaar verbonden zijn. Tijdens het vaartochtje erheen zien we de eerste pinguïns!  Zij zijn behoorlijk klein en zijn de meeste noordelijk levende soort Pinguïns.  We stappen aan land en doen een kleine rondwandeling op het eiland. Buiten de paden lopen is strikt verboden, om zodoende zo min mogelijk van de natuur te verstoren. We zien veel verschillende vogels, maar vooral enorm veel (op elkaar liggende/ gestapelde) leguanen. Ze zijn mooi van lelijkheid en lijken zo uit Jurassic Park te zijn ontsnapt. Af en toe ligt er een zeeleeuw op het pad, waar je dan rustig omheen moet lopen. We lopen door rode mangroves en komen uit bij een natuurlijk gevormd kanaaltje in de rotsen. Hier liggen heleboel haaien te rusten op de bodem. Het is een soort met een wit uiteinde op hun vin, en ze eten alleen kleine visjes. Boven de slapende haaien, zwemmen  hun soortgenoten rustig heen en weer alsof ze de wacht houden. We zien tevens nog een soort kraamkamer van leguanen. Heleboel kleintjes bij elkaar. Na de wandeling stappen we weer in de bootjes die ons terugbrengen naar de QB. Daar staat het ontbijt al voor ons klaar. Luxe hoor!  Na het ontbijt hebben we een uurtje relax-tijd en om half 10 stappen we weer in de bootjes om naar Isabella Island te varen. We stappen aan land en verbazen ons over de vele zeeleeuwen en leguanen die hier pal op de weg lopen en liggen. Alle bankjes, waarschijnlijk ooit bedoeld voor toeristen, worden ingenomen door slapende zeeleeuwen.  We open een stukje door de mangrove en komen uit bij een soort lagune. Ook hier gaan we weer snorkelen. Ik neem eerst wat foto’s en duik er daarna ook zelf in. Het is vandaag prachtig weer en dus lijkt het water ook helderder. Iedereen zwemt met een speelse zeeleeuw en de jongens zien ook veel roggen en zeeschildpadden. Na een uurtje is iedereen weer uit het water en lopen we terug naar het strandje waar we even in het zonnetje gaan liggen opdrogen. Om 12.00 uur vertrekken we weer met de bootjes terug naar de QB voor de lunch. Daarna is het siësta-tijd.  Lau duikt zijn bed in en de rest van het gezin ligt op ligbedden op het bovendek onder een zonnescherm. Even een tukkie doen!   Om 15.00 uur gaan we weer richting het eiland. Op de kade aangekomen staan er 2 taxi’s op ons te wachten die ons naar een Landschildpadden centrum brengt. Op de galapagos leefden ooit 9 verschillende soorten mega-landschildpadden. Door het ingrijpen van de mens op de eilanden, zijn er een aantal uitgestorven. Daarom hebben ze op 3 plekken in de galapagos nu “breedingcentra”.   We zien enorm veel grote en kleinere logge schildpadden en krijgen uitleg over hun voortbestaan. Deze schildpadden kunnen 180 jaar oud worden! Na de rondleiding lopen we een mooi wandelpad af richting strand. We zien enorm roze flamingo’s en zwemmende leguanen. Rare (mannelijke) krabbetjes met een grotere voorpoot, zodat ze mooie gaten in de grond kunnen graven, voor hun vrouwtjes. En diverse bijzondere planten en bomen. Op het strand aangekomen hebben we weer even wat tijd om zelf rond te lopen. Pieter moet nog wat energie kwijt, dus die gaat rondjes rennen op het strand. Ondanks dat we goed gesmeerd hebben zijn we vandaag aardig verbrand…. Na 18.00 uur stappen we weer n de bootjes die ons terugbrengen naar de QB. Tijdens het vaartochtje richting de boot, zien we tientallen Jan-van-Genten, die vanaf een hoogte van zo’n meter of 20 met een enorme snelheid loodrecht het water in schieten, om een vis te vangen. Meestal missen ze..  Even douchen en daarna weer aan het prima diner.  Om 21.00 uur ligt de QB weer zijn anker en varen we weg bij Isabella Island in de richting van Floreana Island. Daar moeten we vannacht rond 01.00 uur aankomen. Ik hoop dat we lekker kunnen slapen!

1. Ther:
    27 augustus 2016
    Wat een spannende vakantie hebben jullie op deze manier, kun je toch wel,een jaartje op teren.