Dag 18 Guayaquil

21 augustus 2016 - Galapagos Islands, Ecuador

zaterdag 20 augustus                    Guayaquil

We hebben vandaag een hele dag in deze stad en doen daarom rustig aan. Geen wekker, maar desondanks staat (bijna) iedereen om 8 uur de groep uit te zwaaien. Rond half 10  lopen wij het hotel uit om in een lokaal barretje te ontbijten. Met heerlijke sandwiches en nog betere bananenshakes zijn de magen weer gevuld. We lopen naar de boulevard en zien nu alles bij daglicht. De boulevard is een mooie 2,5 km lange wandelpromenade langs een grote rivier. We lopen eerst in zuidelijke richting langs diverse winkelpromenades en barretjes naar de Mercado Sur, een gietijzeren overdekte markthal, ontworpen door Gustav Eiffel. Er is een Koreaans (!) festival gaande en we zien diverse optreden van (tiener) dansgroepen. We lopen daarna weer terug richting het noorden. We doen een rondje langs de grootste winkelstraat ( niets bijzonder) en gaan daarna de Kathedraal in op het plein voor het Hotel. Het is een joekel van een kerk, maar niet heel sfeervol. Wel leuk is het feit dat er net een doop gaande is en er veel baby’s en dreumessen volledig opgedoft in jurkjes en glitterhaarbandjes op hun kale koppies worden rondgedragen. Daarna nog een rondje over het plein om de talloze leguanen bij daglicht te zien. Het zijn er veel en ze worden door locals met sla gevoerd. In een vijver zwemmen schildpadden en ook deze worden uit de hand gevoerd.  Na deze stadswandeling hebben we 7,5 km afgelegd en houden we even siësta…. Rond half 2 vertrekken we weer voor stadswandeling deel II. Wederom via de wandelpromenade, maar nu in noordelijke richting naar het stadsdeel Las Penas. Een koloniaal wijkje gelegen op een heuvel in de stad. Voorheen te gevaarlijk voor bezoekers, maar na een grote opknapbeurt ( en de aanwezigheid van een politieman op elke hoek van de vele straatjes…) een gezellige trekpleister. Door kleine straatjes en trappen stijgen we 444 treden omhoog naar de vuurtoren die op de top van de heuvel staat. We hebben de afgelopen weken toch aardig wat inspanning op grote hoogte gedaan, maar als we boven zijn, staan we allemaal te hijgen. Die warmte ( 30 +) is toch weer behoorlijk wennen!   Het uitzicht over de stad en het vele water en bruggen is het echter waard.  Rondom de vuurtoren staan diverse kanonnen die gebruikt zijn om de stad te beschermen tegen aanvallen van piraten ( o.a. Hollandse). We lunchen in een klein lokaal tentje, met uitzicht op de rivier en zijn na afloop 8 dollar armer. Zo goedkoop hebben we deze vakantie nog niet geluncht. Hierna lopen we door de kleine straatjes weer naar beneden richting de boulevard. De kids zijn het zat en gaan rechtstreeks terug naar het hotel.  Wij lopen via een omweg naar de Mercado Artesanal. Nog 1 keer de diverse winkeltjes met handycraft van de Indianen bekijken. We zoeken voor Laurens nog een hanger voor aan een ketting in de vorm van het “Andes-kruis”, maar vinden het helaas niet. Conclusie is wel dat het goed is geweest om in Otavalo bijna alle dingetjes gekocht te hebben!  Via wat achteraf straten lopen we terug. JP is er niet helemaal happy mee, maar ik voel me geheel niet onveilig. JP gaat daarna terug naar het hotel en ik loop nog even een Pharmacia in. Voor de zekerheid toch nog maar wat extra tabletten tegen zeeziekte ingeslagen…. In het hotel kijken we naar de Olympische voetbalfinale Brazilië- Duitsland en gaan daarna de stad nog even in voor het laatste diner op het vasteland.