Dag 8 Amazonewoud

14 augustus 2016 - Guamote, Ecuador

JP krijgt energie ingeblazen

woensdag 10 augustus                 Amazonewoud

Na het ontbijt trekken we rond 9 uur de rubberen laarzen aan om een wandeling met gids door het oerwoud te gaan maken. Laarzen zij verplicht, niet alleen vanwege de vochtige drassige, modderige ondergrond, maar vooral vanwege de giftige slangen en kikkers.  De gids gaat voorop en de groep volgt braaf. Instructies zijn dat we nergens aan mogen zitten, want ook de planten kunnen giftig zijn. Vrij vlot nadat we het oerwoud zijn ingestapt, vindt de gids een zeer giftig kikkertje. Minuscuul maar voldoende gif om 8 volwassen mensen te kunnen doden. Deze kikkers werden door de indianen gebruikt voor hun gifpijlen. Het is voldoende om de punt van de pijl over het achterlijf van de kikker te wrijven. Daarna schiet je op jouw vijand en ….  Einde oefening.   De gids vertelt veel over de verschillende toepassingen van de palmbomen, ( eetbaar/ dakbedekking/ bouwmateriaal/ riet voor de panamahoeden etc. )  We zien voor het eerst hoe de Cacaobonen groeien en er zijn ook veel bananenbomen.  De gids sprint plots weg en roept tegen de groep te stoppen. Bleek hij te zijn aangevallen door een zwerm bijen…  We zien ook veel verschillende  medicinale planten en giftige paddenstoelen die gebruikt worden door Sjamanen om hun hallucinerende werking.  Na 2 uur oerwoud zijn we weer terug bij de lodge. We stappen in een taxi die ons naar een projectje brengt van een groep lokale Indianen. We zien hier diverse dieren; apen, capibara’s, kaaimannen, schildpadden en allerlei andere inheemse knaagdieren. Ook laat een Indiaan zien wat voor soorten vallen de Indianen gebruik(t)en om in de Amazone beesten te kunnen vangen. Van ingenieuze visfuiken, tot diverse vallen voor grotere dieren. Bijzonder is ook dat er vandaag toevallig een echte Sjamaan aanwezig is.  Hij is bereid om ( tegen betaling)  je te schonen van kwade geesten. Jan-Piet besluit dit te gaan doen en neemt plaats op een boomstam. De sjamaan komt met een bosje gedroogde bladeren aanwapperen. Hij blaast rook uit een kampvuur over JP heen en vervolgens “slaat hij slechte energie af”.  Al die tijd zit JP met een grote zwarte steen in de vorm van een hart in zijn handen die hij tegen zijn borst moet houden. Het ritueel wordt een aantal keer herhaald. Ook blaast de sjamaan tegen JPs hoofd.  Dit blijkt een actie om goede energie toe te voegen. Nog een aantal anderen ondergaan het reinigingsritueel. Bijzonder om mee te maken. We lopen nog wat rond en zien nog een aantal medicinale planten en bomen, waarvan die van het “drakenbloed” het meeste bijblijft. Bij een wond in de huid, smeer je wat “bloed” van de drakenboom op de snee. Dit sap ontsmet en zorgt dat de wond direct dichtgaat. We hadden de werking van dit medicijn ’s morgens al gezien bij een groepsgenoot, die een wondje opliep in he oerwoud. Wij kopen dit wondermiddeltje dus maar bij een Indiaanse voor maar liefst 3 dollar.  Na afloop weer met taxi’s terug naar de lodge en was het meer dan lunchtijd!  Wederom een 4 gangendiner.  De jongens hadden de hongerklop, dus het eten ging er goed in.  Na de lunch gingen de jongeren en een aantal ouderen in de relax-stand.  Lange broeken en sokken/laarzen uit en het (kleine) zwembadje annex whirlpool in. Of met een boek in de hangmat. Een aantal volwassenen, waaronder JP, ging nogmaals voor een rondje door het oerwoud. Vooral om een van de grootste bomen te gaan zien. Aan het einde van de middag sloeg het weer echter om. Het werd bewolkt en ging even kort hard waaien. Het bijzondere van het oerwoud is echter dat bomen maar 10 tot 15 cm diepe wortels hebben. Dus tijdens de wandeling werd er plots groepen: “rennen”…..    De groep sprintte weg voor een aantal bomen die als dominostenen omvielen!  Je maakt wat mee in Ecuador.  Rond half 6 was iedereen heelhuids weer terug op de lodge en ging het eerst zachtjes en later behoorlijk hard regenen. Het heet niet voor niets “tropisch regenwoud”.  Onder een veranda, in een hangmat, met een boekje is het echter goed vertoeven!  Om half 8 weer aan tafel, tussen de rondvliegende papagaaien. Natuurlijk wel met kleding met lange mouwen en lange broeken, en beschermd met Deet.  Want muggen zijn er ook..

1. Mariska Hooijer:
    15 augustus 2016
    ongelooflijk wat jullie allemaal mee maken. Echt geweldig.
  2. Karina:
    15 augustus 2016
    Ik geniet weer volop van jullie avontuurlijke verhalen! Prachtige foto's.