Dag 9 Amazonewoud

17 augustus 2016 - Cuenca, Ecuador

Iris blaaspijp

donderdag 11 augustus                               Amazonewoud

Vandaag zijn we de hele dag in de Amazone. We starten rustig op met het ontbijt in de veranda. De wilde papagaaien vliegen af en toe met een “ snoekduik” onder de veranda door en over de ontbijttafel. Na het ontbijt worden we met de bus gebracht naar de rivier de Napo. Daar stappen we op 2 boten waarmee we de hele dag zullen gaan varen. We starten met ruim een uur varen stroomafwaarts. De rivier is behoorlijk breed en de stroom is erg sterk. De jungle enorm groen en hoog qua begroeiing. Overal stromen kleine en grote stroompjes en watervallen de rivier in. Uiteindelijk komt deze Napo uit in de Amazone. We stappen na het eerste deel van de vaartocht uit op een modderige steile oever. Even klimmen en dan staan we in AmaZOOnica. Een particulier opgezette dierentuin, met dieren die alleen in de Amazone voorkomen, maar ooit in gevangenschap  (bij mensen thuis) zijn gehouden, of ergens gewond zijn aangetroffen. Ze proberen de beesten weer op te lappen, zodat ze terug kunnen de natuur in. Daar waar het niet lukt, omdat ze niet meer kunnen leren om te jagen, blijven ze in dit complex. We zien veel papagaaien, verschillende soorten apen, kaaimannen, toekans, wilde zwijntjes etc.  we worden rondgeleid door een Duits meisje die haar hele middelbare schoolvakantie hier als vrijwilliger besteed. Na de rondleiding gaan we terug de boten in. Kort nadat we weer varen zien we een hele groep wilde apen in de bomen. Daarna steken we de rivier over naar een open plek, waar we de meegebrachte lunch verorberen. Plots ziet een van de jongens een slang aan komen zwemmen. De slang komt aan land waar wij met elkaar zitten….. het blijkt een dodelijke slang te zijn. De gidsen vinden het reuze leuk en lopen met de slang op, totdat hij in het struikgewas verdwijnt. Na de lunch lopen we iets door het oerwoud in, totdat we bij een houten huis komen waar een Indianenfamilie met 9 personen woont. Zoals in veel landen staat ook dit huis op palen. Onder leven de beesten en staan wat planken en rotzooi. Boven wordt geleefd, gekookt en geslapen. Veiliger vanwege het water en het ongedierte. Op de open plek kunnen we allemaal even met de traditionele blaaspijp oefenen. Lau, Ier, Pieter en ik weten alle 4 een houten uiltje te raken! Daarna kijken we even bij de dochters des huizes binnen.  Het hele huis staat in de rook. Er wordt een deel van een termietennest verbrand, dat helpt tegen de muggen.  Tegelijkertijd moet het enorm slecht zijn voor de longen.  Hierna gaan we weer richting boten.  Er worden een  groot aantal banden aan elkaar gebonden, waar de meeste medereizigers in gaan drijven. Aangezien ik geen trek meer heb, na het zien van de slang, laat ik de eer aan anderen. JP en de kids gaan wel.  Ze floaten een half uurtje stroomafwaarts en worden op de kruising van de Napo met een andere grote rivier weer in de boten gehesen. Later horen we dat in die 2e rivier kaaimannen voorkomen, waardoor dat het eindpunt van de floaters moet zijn!  Dan moeten we het hele eind ( 25 km) weer stroomopwaarts terug. En dat duurde voor de meeste iets te lang. Sommige waren ook wat koud, met natte badkleding, anderen werden alsnog nat van het opspattende water. Pas rond half 6 zijn we weer terug bij de opstapplaats. Dan willen de meeste nog maar 1 ding. Terug naar het hotel en lekker douchen.  Rond half 8 zitten we weer opgefrist aan het diner. Na het diner geeft reisleidster Nella aan de liefhebbers nog een lesje Salsa-dansen. JP denkt dat hij latin-bloed heeft en na een kwartiertje les al over soepele heupen beschikt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl