Dag 17 Cuenca Guayaquil

21 augustus 2016 - Galapagos Islands, Ecuador

Wandelen in Las Cajas

vrijdag 19 augustus                        Cuenca- Guayaquil

Vandaag wederom op tijd eruit. Om 8 uur zit iedereen weer in de bus met “laagjes”.  We gaan namelijk nog eenmaal de hoogte in vandaag dus hebben we ons weer goed gekleed, zodat we bestand zijn tegen kou en regen. Aan het ontbijt wordt dus wederom coca-thee gedronken, en ondanks het feit dat we op de Chimborazo-vulkaan alle vijf niet ziek zijn geworden, drinken we nu ook ( preventief)  weer veel water. Vandaag reizen we naar Guayaquil, de grootste stad van Ecuador ( 2,2 miljoen mensen) maar allereerst gaan we deze ochtend naar een groot Nationaal Park Las Cajas. Op de planning staat een 2,5 uur durende wandeling. Helaas haken 3 groepsleden af vanwege diverse gezondheidsredenen. Zij reizen ons later per taxi achterna. Wij krijgen een Ecuadoriaanse gids met stevig Amerikaans accent aan boord van de bus, die ons in het ritje omhoog de bergen in, alvast wat over het gebied vertelt. We stijgen weer naar ruim 4000 meter. Vandaag is het bewolkt boven en valt er af en toe wat miezerige regen. Afhankelijk van of we wel/ niet beschut staan tegen de wind, is het weliswaar fris, maar gelukkig niet al te koud. Het gebied is een overblijfsel uit de ijstijd. De bergen zijn hier vulkanisch ( maar al 10.000 jaar niet meer in werking). De gletsjers hebben er voor gezorgd dat hier honderden meertjes zijn ontstaan. Het is er ruig en ondanks dat we er nog nooit geweest zijn, doet het een beetje denken aan de Schotse hooglanden. De groep wordt over 2 gidsen verdeeld, en met 3 families lopen wij met Gids Orlando in een rustig tempo langs een mooi trail in zo’n 2 uur een stuk naar beneden. Ook hier weer lama’s, kolibries, diverse vogels en bijzondere vegetatie. Er schijnen hier brilberen en poema’s voor te komen, maar daar zien we (natuurlijk) geen spoor. 2 Inheemse muizensoorten spreken tot de verbeelding; de 1e eet vis en de 2e beschikt ( net als een kangoeroe) over een buidelzak…  De uitzichten zijn wederom fantastisch en de fototoestellen worden daarom weer veelvuldig ingezet!  We lopen veel over mos en drassige gronden, die veel water vasthouden. Het gebied zorgt voor 85% van de watervoorziening van de stad Cuenca. Rond half 12 komen we aan bij het verzamelpunt. De achterblijvers zijn hier inmiddels ook aangekomen, en chauffeur Jorge heeft onze bus ook weer in de uitgangsstelling gereden. Op 4100 meter ligt de top van dit gebied. Alle het water ten oosten van deze bergkam maakt een lange weg, via diverse rivieren uiteindelijk in de Amazone-rivier en dan naar de Atlantische Oceaan. Het water dat ten westen van deze bergkam wegstroomt, maakt een veel kortere weg, richting Guayaquil en dan direct naar de Stille/Grote Oceaan. De richting op dus, waar wij vandaag en de komende dagen ook heen gaan. Van de 4100 meter zakken we met de bus nu alleen nog maar naar zeeniveau. We stoppen nog even voor een korte lunch in een soort Ecuadoriaanse versie van een wegrestaurant, maar daarna is het alleen maar in een rap tempo bergafwaarts. De temperatuur stijgt even rap!  Ook nu zijn er weer spectaculaire uitzichten en plots rijden we, voor het eerst deze vakantie  in een vlak landschap.  Dan zijn er aan weerszijde van de weg kilometers lang Bananen- en cacaoplantages te zien. Een straatverkoper met verse ananas stapt de bus in en heeft in 5 minuten zijn dagomzet behaald. Nella start een quiz over Ecuador, om te testen of we iets van het land hebben opgestoken. Marc en Laurens zijn teamcaptains en kiezen ieder hun team. Pieter ( in het team van Marc) en Laurens spannen samen en zorgen ervoor dat JP als laatste wordt gekozen. Arme ziel!  Na een, af en toe, behoorlijk pittige quiz, gaat het team van Laurens met de overwinning er vandoor. Nella heeft voor iedereen een prijsje; kleine houten Ecuadoriaanse speeltjes ( tolletjes etc.). ook heeft ze voor iedereen een stukje hout. De bedoeling is dat je dat thuis aansteekt ( laat smeulen) en met de rook jouw huis van geesten zuivert. Dan zien we Guayaquil al liggen. De stad ligt aan diverse grote riviermonden die rondom de stad uiteindelijk in zee stromen. Het is een grote havenstad, die dus niet rechtstreeks aan zee ligt. We zien veel grote bruggen en rijden via 2 ervan het centrum in.  Ons hotel ligt direct aan het centrale plein- met Kathedraal-, van de stad.  Iedereen is plakkerig en moet wennen aan de tropische temperaturen en gaat dus even douchen en opfrissen.  Rond 18.00 uur lopen we, voor het laatst in het voetspoor van Nella, de stad in voor een korte eerste indruk. Op het centrale plein is het gezellig druk. Ondanks da het donker is, zien we de lokale attractie van dit plein. Het barst er van de Leguanen. Veel liggen er in de bomen te slapen. Na het plein lopen we via het stadhuis naar de moderne boulevard. We zien wat monumenten en daarna gaan we richting restaurant, voor het afscheid van de groep, Jorge en Nella. De groep reist namelijk morgen door naar het kustplaatsje Montenita.  Marc en familie vertrekken morgen al naar Galapagos, wij de dag erna.  We eten aan de rand van een zwembad in een luxehotel restaurant aan een hele grote tafel. Dat heeft echter wat voeten in de aarde en het opnemen van de bestelling beloofde weinig goeds. Na een uurtje komen de eerste drankjes door. Maar… het eten volgt daar plots kort op. Na het eten wordt chauffeur Jorge bedankt en ontvangt hij zijn envelopje met Fooi. Daarna ondergaat Nella hetzelfde. Nella heeft vervolgens voor ons allemaal een klein armbandje van Ecuador.   Na afloop bij het vertrek, overvalt  Jan-piet met een soort rugby-duik Marc, die daardoor in het zwembad belandt. Iris’ rechtvaardigheidsgevoel maakt dat Jan-Piet daarna hetzelfde lot ondergaat! Drijfnat lopen de heren met de groep mee terug naar het hotel. Iedereen sluit af aan de bar met een drankje. Wij krijgen uitleg nog wat info over de vliegtijden en transfers van-en-naar de Galapagos en daarna nemen we afscheid van de groep.