26 juli - Luoyang - Xian

27 juli 2015 - Xi An, China

De bewakers uit de Drakengrotten. Huge!

Dag 9: Zondag 26 juli.  LUOYANG- XIAN

We hebben wederom een rustige opstart na allemaal als een roos te hebben geslapen in Hotel Peony. Om half 9 zitten we aan het uitstekende ontbijt en om half 10 zitten alle koffers weer in de bus. We vertrekken voor een bezoek aan de Drakenpoortgrotten, ofwel de Longmen shiku. Langs de rotswanden van de rivier de Yi, ten zuiden van de stad, zijn ruim 1300 grotten en 100.000 beelden van Boeddha uitgehakt! Alles in de periode 494 tot de 8e eeuw. Feitelijk een hoogtepunt in de Boeddhistische kunst in China. Het is bloedheet ( 36 graden met een vochtigheid van 70%), dus JP loopt rond als mister wet-T-shirt!  Er gaat een paar liter water doorheen. De wandeling langs de rivier en rotswand neemt ongeveer 1,5 uur in beslag en is prachtig. We vinden het mooier en indrukwekkender dan het Shiolinklooster. Vooral op het eind staat n 20 meter hoog Boeddhabeeld geflankeerd door wachters en monniken. Alleen al zijn oor is 1,5 meter groot. Indrukwekkend!!!  Het doet mij qua opzet een beetje denken aan Petra in Jordanië. Daarna wederom een Chinese lunch. Zoals altijd; ronde tafel, glazen draaischijf erop waarop meerdere gerechtjes worden geplaatst. Iedereen pakt naar behoefte en smaak. Het Chinese eten bevalt ons erg goed en ook de kinderen vinden bijna alles lekker! Het is bovendien erg goedkoop ( altijd prettig; we zijn nooit meer dan 5 euro pp. Kwijt) Na het eten worden we afgezet in het ultramoderne treinstation van Luoyang. We nemen weer een fast-train naar Xian. Een stuk van bijna 400 km in 2 uur..  De trein- en busreizen gaan prima. Het is voor ons altijd een momentje van rust waarin we lekker gaan lezen. De kinderen vermaken zich dan met het spelen van spelletjes met elkaar. Bij aankomst in Xian worden we opgewacht door een chauffeur in een gifgroene bus. We worden afgezet in het hotel. Voor het eerst is er een zwembad, dus 1 x raden wat de kinderen gaan doen..  Ze moeten alleen een badmuts op, dus voor 10 Yuan ( 1,5 euro) worden blauw-witte mutsjes aangeschaft. Dat ziet er natuurlijk vermakelijk uit!  Het zwembad ligt vol met Chinezen. De meeste kunnen echter niet zwemmen !!  en blijven bij de rand. Zo hebben de kinderen in het midden toch alle ruimte J ! De ouders gaan met Lili de stad nog even in. Xian is het eindpunt (of beginpunt!) van de zijderoute en een voormalig hoofdstad van China. Veel historie dus en voor het eerst wat meer sfeer op straat.  ( geen hoogbouw in het centrum!)  Het is bovendien de enige stad in China die nog volledig ommuurd is. In totaal meet de muur zo’n 14 km in omtrek. Je kunt m ook rondfietsen. We lopen richting stadsmuur en nemen daarna een bus naar de grote stadspoort op het zuidelijke gedeelte van de muur. Daar is net een enorme geluid-en lichtshow met honderden traditioneel geklede chinezen aan de gang. Geen idee waarover het gaat, maar het ziet er spectaculair uit. Het blijkt een welkomstceremonie te zijn. De groep gaat uiteen en wij lopen richting de beltoren en kopen wat broodjes als avondeten. Nog een rondje om de toren waar het heel erg druk is, maar ook erg gezellig. Overal etenskraampjes, muzikanten en veel publiek.  Vervolgens pakken we buiten de stadsmuur weer de bus terug. We weten niet precies waar we eruit moeten, dus missen we onze halte. De chauffeuse merkt echter direct (in de overvolle bus!) dat we te laat in de gaten hadden dat we uit hadden moeten stappen en is zo vriendelijk om de bus alsnog stil te zetten. We wurmen ons eruit, danken haar voor haar vriendelijkheid en lopen terug naar het hotel. Dan is het inmiddels 22.00 uur en is het voedertijd voor de kinderen. Die zitten weer met z’n allen (11 stuks) op een slaapkamer spelletjes te spelen en hebben honger!  De broodjes gaan erin als zoete koek. Wij springen onder de douche en pakken onze boeken/blog etc…