27 juli : Xian

27 juli 2015 - Amsterdam, Nederland

Terracotta soladaten van dichtbij

Dag 10           Maandag 27 juli       Xian

Vandaag staat het Terra Cotta leger op het programma! Weer een hoogtepunt van deze reis en van de Chinese cultuur en historie. De locatie ligt 40 km buiten de stad en is pas in 1974 ontdekt door een lokale boer die een waterput wilde slaan. Hij stuitte op allerlei scherven en dat bleek onderdeel te zijn van 6000 terracotta soldaten. Ze zijn manshoog en zijn bedoeld om de grafheuvel van de 1e keizer van China te bewaken. Dat was Chin Shi Huangi; Hij kwam op de troon op zijn 13e en was ambitieus en wreed. Hij was verantwoordelijk voor het bouwen van de Grote muur en voor het verenigen van 6 staten, waardoor feitelijk het huidige China is ontstaan. De naam China is afkomstig van zijn naam; Chin. Hij leefde van 259 tot 210 voor Chr. Al op zijn 14e gaf hij opdracht voor het bouwen van zijn mausoleum. Het Terracotta leger is maar een deel ervan. De feitelijke grafheuvel is tot op heden niet geopend…. Er hebben gedurende 36 jaar 700.000 duizend mensen/kunstenaars aan gewerkt. Niemand heeft dat overleefd. De locatie mocht nl. niet bekend worden…  We komen binnen in een immense hal en kijken neer op de grote gaten in de grond waarin de soldaten in dikke rijen staan opgesteld. Het is adembenemend en ontroerend! De omvang is ook hier weer immens en gaat je voorstellingsvermogen te boven. Ruim 2000 jaar oud. Alle gezichten zijn verschillend. We zien ouderen, jonkies, boogschieters, generaals etc.  Er zijn paarden en strijdwagens. Fascinerend! Er zijn nu totaal 4 grote locaties blootgelegd. Er is echter nog heel veel werk te doen, want alle soldaten zijn in stukken gevonden. Archeologen doen er ongeveer een half jaar over, om 1 soldaat weer als n puzzel in elkaar te zetten.  Sommige gedeeltes houden ze bewust toegedekt. Alle soldaten waren namelijk prachtig beschilderd. Echter door blootstelling aan de lucht zijn alle kleuren verdwenen. We lopen ruim 2,5 uur rond en zijn unaniem… dit is een bijzondere plek! Wat gaat er gebeuren als het echte graf geopend wordt ? Dat moet dan helemaal belachelijk mooi zijn!  We rijden in een uurtje terug naar het hotel en hebben even relax-tijd. Moet ook wel, want met deze temperaturen kost alles behoorlijk wat inspanning. Ondertussen barst buiten een enorme tropische regenbui los. Daar zaten ze hier al een hele tijd op te wachten! Het had te lang niet geregend, waardoor de temperatuur opliep. Rond 17.00 uur vertrekken we met het openbaar vervoer weer richting stadscentrum.  We bezoeken de moslimwijk en de moskee van Xian; een overblijfsel van de zijderoute. Daarna lopen we de souk in en kopen wat souvenirs. Buiten op straat is het “Chinatown meets souk”; een bijzondere combinatie van 2 werelden. Ook hier een kakafonie aan geluid, overal eetkraampjes en kleine winkeltjes. Het geeft een hele lekkere sfeer. Xian is aangenaam! Daarna gaan we de culinaire verrassingstocht vervolmaken. Xian staat namelijk bekend om zijn dumplings. Daarom krijgen we vanavond een speciaal dumplingmenu. Het start met een zoete variant, daarna trekken er wel 20 verschillende vormen en vullingen voorbij. Tot slot (!) een kippenbouillon met mini dumplings en fruit toe. De lokale lijnbus zet ons bijna voor de deur van het hotel af. Terwijl we terug naar de kamer lopen, treffen we een zaal vol met sporters aan. Vanmorgen in de ontbijtzaal waren ze al opgevallen. Nu helemaal, want straalbezopen!  Groot feest en schreeuwende karaoke. Ze willen net op de foto gaan als wij langslopen. Nieuwsgierig steken we ons hoofd om de deur en Iris wordt naar binnengetrokken. Samen met 40 dronken Chinese sporters op de foto, gierend van het lachen gaan we naar bed!

1. Ther:
    27 juli 2015
    Wat is een dumpling? En waar is foto Iris, die heb ik nog niet gezien? Mooi je verslag van 't terracottaleger.
  2. Mariska Hooijer:
    28 juli 2015
    gave verhalen hoor ! jullie maken heel wat mee; leuk om te lezen en de foto's te zien