17/18 juli: Shanghai

20 juli 2015 - Amsterdam, Nederland

Dag 1 / 2                    vrij- en zaterdag 17 en 18 juli 2015.

IMG_1852

Vandaag de start van onze nieuwe grote reis door China. Afgelopen Kerst hebben we ons gebogen over de verschillende mogelijkheden voor deze zomervakantie. Aangezien we graag als compleet gezin nog een bijzondere reis wilden maken, - de verwachting is dat Laurens volgend jaar mogelijk andere keuzes qua vakantie gaat maken-, werd het “Het grote onbekende oosten”… China. Deze reis is, enigszins in tegenstelling tot onze eerdere reizen, eentje in het teken van VEEL. Veel zien en doen, veel kilometers, veel cultuur, heeeeel veel mensen, veel verschillende gebruiken, veel Chinese muur, veel – in onze ogen- vieze gewoontes, veel mooie natuur en weinig tijd voor ontspanning. Heel veel om ons op te verheugen, maar het gebrek aan het laatste, maakte ook dat wij in de laatste week voor ons vertrek ook een beetje huiverig werden. Waar beginnen we aan? We gaan het ontdekken en ervaren!

Vrijdagavond zijn we bepakt en bezakt in onze eigen auto naar Schiphol gereden, waar Opa Hans ons in de bekende “bocht” op ons zat te wachten. ’n Snelle kus en afscheid en vervolgens een soepele check-in en reis. In 10 uur tijd vlogen we non-stop met KLM naar Shanghai. Omdat Laurens om middernacht 18 jaar werd, kregen we, nadat we in het vliegtuig voor hem hadden gezongen, een glaasje champagne. Voor Laurens de 2e keer dat hij weer legaal Alcohol mocht drinken! ( want ook al op z’n 16e). Pieter en Iris moesten het doen met een glaasje jus. Op Schiphol kregen we de 1e vuurdoop “veel Chinezen”, want zeer weinig Europeanen aan boord. Ik denk dat 90% Chinees was, dus een mooi opmaat naar het feit dat wij in de minderheid zijn en dus een bijzonderheid! Chinezen kennen weinig schaamtegevoel, dus wordt je openlijk door hen bekeken en besproken. De mede groepsreizigers niet tijdens de vlucht gespot, dus pas met hen kennis gemaakt in de terminal van Shanghai, waar onze Chinese gids Lili Chang ons op stond te wachten. Met de groep de bus in en in een uurtje naar het hotel gereden. Een 1e indruk van de grootsheid van deze (24) miljoenenstad! Het Oostblok is er niets bij! Ongelofelijk veel (troosteloze) identieke torenflats. De stad is niet oud ( slechts 100 jaar geleden begonnen). Een uurtje rust in het hotel en daarna direct met de groep naar een Chinees restaurant. Aan 2 ronde tafels met elkaar gegeten. Binnen een poep en een zucht stond de tafel vol met allerlei heerlijke gerechten. Potje thee erbij en natuurlijk alleen eten met stokjes! Even wennen, vooral voor JP en Pieter. Laurens kreeg een speciaal verjaardagsmaal – noodles met garnalen-. Vervolgens nam Lili ons op sleeptouw naar “the Bund”. DE straat ( boulevard aan de rivier) waar je in de avond geweest moet zijn, vanwege het zicht op de beroemde verlichte skyline van de stad. Aan de overkant van het centrum is de afgelopen 20 jaar een boerenlandschap veranderd in een enorme nieuwe stad volgebouwd met de hoogste bijzondere wolkenkrabbers. Bizar maar mooi om te zien. In de metro kreeg het begrip -24 miljoen mensen in een stad -  een gezicht. Een ongelofelijk gekrioel en drukte. De metro’s rijden om de 2 minuten en zijn lang. Heeeeel lang. Als je in de trein staat kun je het begin en einde niet zien! De stations/perrons zijn dus navenant groot/ lang. Wat n hectiek. Ook op straat, het ziet letterlijk zwart van de mensen en als je niet een beetje assertief bent, kun je het schudden.  Met de metro weer terugl, alleen sloot de juiste lijn al om 22.30 en misten we die net. Dus met een omweg en langere wandeling terug, langs uitgestorven straten – om 23.00 uur is alles dicht( openbaar vervoer en horeca)-   naar de thuisbasis voor de komende 2 nachten.

1. Mariska Hooijer:
    27 juli 2015
    leuk om jullie verhalen te lezen, foto's te zien en om bij te blijven wat jullie allemaal meemaken daar. Veel plezier !