19 juli : Shangai

20 juli 2015 - Amsterdam, Nederland

Shanghai - de oude volksbuurt

Dag 3             zondag 19 juli 2015

Na een wat rommelige nacht ( om 4 uur iedereen klaarwakker, vanwege een jetlag) zaten we rond half 9 aan het ontbijt. Met noodles, rijst, sesambrood, broodjes bapao etc. gelukkig ook een klein buffetje voor de gasten met wat meer Europese voorkeuren. Toost en jam.  ‘n Beetje van alles geprobeerd, natuurlijk zonder mes en vork,  en vervolgens vertrokken naar de metro. 24 uurskaartje gekocht en vertrokken naar de Shizumen; de oudste wijken van de stad. Er is een “Kuifje-stripboek” die zich afspeelt in China, met opiumhuizen etc. Zo’n soort wijk! Op elkaar gestapelde huizen, met smalle steegjes en doorsteekjes. Te bereiken door een poort waar achter zich een soort doolhof bevindt. Leuk om even doorheen te dwalen. Geen moment een onveilig gevoel daarbij. Je wordt hier, in tegenstelling tot veel andere vakantielanden, niet op straat lastig gevallen cq. aangesproken om iets te kopen etc. Erg prettig.  Na deze wijk weer met de metro naar het stadsdeel met de wolkenkrabber. Op de to-do-list van vandaag staat een bezoek aan de hoogste ( te bezoeken) wolkenkrabber (Financial tower)  van China. Op een hoogte van 475 meter bevindt zich daar het observatiedek. Toen we de metro uitkwamen, liepen we achter Lili en een aantal andere leden van de groep, waarbij wij aansloten. ( bizar in zo’n grote stad) . Dat bleek een flink voordeel omdat Lili een bevoegd gids is, zodat wij niet in de (lange) rij hoefden te staan en direct naar binnen mochten als groep. Met de lift in 8 meter per seconde ( in 1 minuut) naar 450 meter hoog. Daarna nog 200 treden ( want voor de volgende lift n te lange rij…) in 30 graden dus lekker bezweet, het laatste stukje omhoog. Vandaag hadden we mazzel, want ook in Shanghai is vaak sprake van smog en/of bewolking. Vorige week nog werd de stad geteisterd door een tyfoon. Nu was het weer redelijk goed, dus een (hoog! ) uitzicht op de enorme stad gekregen. Natuurlijk ook hier vloertegels waardoor je naar beneden kunt kijken, dus sommigen durfden daar niet overheen te lopen. Hierna weer te voet naar de metro met de volgende uitstap een restaurant met gerechten die typisch zijn voor Shanghai. Handig zo’n lokale bekende gids. Hier onze eerste rochelende chinees achter ons gehad. Weer fantastisch lekker gegeten voor totaal 40 Yuan pp. (= iets meer dan 5 euro).  Daarna wederom met de metro naar de UN-garden gegaan. n Oud stadsparkje waar omheen een groot “Chinatown” lag.  Het wemelde hier weer van de mensen en kooplui en  -waar en winkels. Leuk om even rond te slenteren. Met behoorlijk vermoeide voeten ( ruim 12 kilometer afgelegd deze dag) terug naar het hotel voor een opfrisser. Daarna wederom in de metro naar een buitenwijk waar een speciaal theater is voor een beroemde acrobatenshow. Volgens Lili is deze show de beste in zijn soort van het land, dus niet te missen. Het was spectaculair ! vooral een act met een aantal meisjes op fietsen en de slotact van stoere mannen met gelkuiven op ( 8) motoren in een metalen bol met een diameter van 5 meter was onbeschrijfelijk. De pauze duurde exact 10 minuten. Op een groot scherm werd een (dwingend aanwezige) aftellende klok geprojecteerd. Op het einde kwamen daar nog wat verontrustende geluidssignalen bij, dus niemand haalde het in zijn hoofd om niet op tijd  terug op zijn stoel te zitten!  Nadat de laatste seconde was weggetikt, ging het licht uit en begon de show direct weer. Ontzettend gedisciplineerd en stipt. Dat zien we vaker ( openbaar vervoer etc.), maar soms ook helemaal niet ( zoals (niet!) netjes wachten, maar dringen in rijen!)  Na de show terug naar het hotel. Ook de show begon in onze ogen vroeg ( half 8) dus lagen we om 23.00 uur moe maar voldaan in onze bedjes.