30 juli : Lijiang - Dali

31 juli 2015 - Amsterdam, Nederland

Drie pagodes van Dali

Dag 14        donderdag 30 juli    Lijiang-Dali

Gisteravond zijn Laurens en Iris, samen met 2 jongens van 20 en 18 uit de groep, nog uit geweest. Ze hebben ontzettend veel lol gehad, want natuurlijk vielen ze ook in de clubs weer enorm op. Ook hier werden ze veelvuldig op de foto gezet. Omdat hun aanwezigheid goed voor de klandizie was, mochten ze gratis drinken!  Bovendien deden ze een test;  Als de dansvloer was verlaten, wilden ze weten hoelang het zou duren dat deze weer vol zou komen te staan met Chinezen, op het moment dat zij met z’n 4-ren zouden gaan dansen. Binnen 7 seconden!!!   Omdat we vandaag weer een vroege start moesten maken, hebben ze het niet heel laat gemaakt. Om half 7 moeten we alweer uitchecken voor de volgende etappe van onze rondreis door China. Om 8 uur nemen we de lokale trein naar Dali. Dat was een lekkere oude trein. Even wennen, want de nachttreinen doen overdag ook gewoon dienst. Dus moesten we met 4 personen op zo’n smal bedje gaan zitten. Aangezien het gelukkig “maar” 2 uurtjes treinen was, viel het wel mee. De bus stond wederom klaar bij aankomst in Dali en om n uur of 11 zaten we in een sfeervol hotel in Dali.  Even relaxen en kwartier maken en een uurtje later lopen we het centrum in. Wederom een wat kleiner ommuurd oud stadje. Hier woont ook een minderheidsgroepering, de BAI. Het stadje ligt aan een groot meer; het Erhaimeer. Een van de hoogstgelegen meren van China. ( 2000 meter). Ook hier weer een bergketen dat ons omringd. Vanwege de hoogte blijft de temperatuur aangenaam, zo’n 25 graden. Prettig dus. We gaan eerst wat eten, want iedereen heeft trek. We eten in een sfeervol restaurant waar zowel de Chinese keuken alsook Westerse gerechten geserveerd worden. Ze hebben er heerlijke fruitshakes en ik ( en meerdere) kiezen een “Yak-burger”  met frietjes !  En ja, het is ontzettend lekker, mals vlees. Na de lunch gaan JP met nog 3 andere volwassenen naar een tempelcomplex met 3 pagodes. De tempel is nieuw en groots, maar de 3 pagodes zijn vooral bijzonder en vanuit de verte al goed te zien. Ze dateren uit 800 n. Chr. En de grootste is ruim 70 meter hoog.  De kinderen hebben genoeg tempels gezien en willen maar 1 ding; spelletjes doen. Dus zij gaan en masse terug naar het hotel. Ik ga in mijn eentje lekker het stadje en de muren verkennen. Ieder stadje en bevolkingsgroep heeft zo zijn eigen kleding en lokale verkoop. Hier verkopen ze heel veel bloemenkransjes voor in het haar. Veel meisjes lopen er mee. Ziet er gezellig uit. Daarnaast verkopen ze haarspeldjes waarop een klavertje 4 of bloemetje zit. Steekt zo’n 5 cm boven je hoofd uit. Daar lopen zowel jonge vrouwen als mannen mee in de rondte. Grappig. Rond 17.00 uur is iedereen weer teruggekeerd op de basis. Er wordt wat gelezen, filmpje gekeken etc. ’s avonds lopen we het centrum weer in. In de avonden is er altijd enorm veel volk op straat. Hier dus ook weer. We lopen eerst door de “uitgaansstraat”. Iedere tent heeft een muzikant of band staan spelen. Ze proberen elkaar te overschreeuwen. Heftige herrie dus op straat. No way dat wij hier “rustig” kunnen eten. We lopen dus nog wat door de winkelstraten en besluiten weer bij het restaurant van vanmiddag neer te strijken. Dit maal kiezen we voor de traditionele Chinese kaart. Het is weer lekker. Bovendien worden we inmiddels echter pro’s met het eten met stokjes. Zelfs de rijst gaat goed….  Tegenover ons restaurant en terras zit een kapper. Omdat Pieter een knipbeurt nodig heeft stappen we binnen. Als je stijl en stug Chinees haar vakkundig kunt knippen, moet ons haar ook lukken, lijkt me. Natuurlijk spreken ze geen woord Engels.  Pieter durft het aan en we leggen met handen en voeten uit hoe we het willen. Na een kwartiertje is hij uitstekend geknipt en zijn we nog geen 6 euro armer. Daar doe je thuis niet eens en wasbeurt voor! Omdat ons hotel geen ontbijt serveert en we morgen wederom geen uitslapen kennen, kopen we wat sinaasappelsap en broodjes bij een bakkertje. Daarna weer huiswaarts. Helaas zit ik midden in een spannend boek, dus ga ik veel te laat slapen….