1 augustus : Dali - Guillin

3 augustus 2015 - Ping'an, China

Dag 16           zaterdag 1 augustus          Dali- Guilin

Vandaag een lange reisdag. Nu reizen we natuurlijk in 3 weken langs de hoogtepunten van China. Dan is het onontkomelijk dat er (grote) afstanden moeten worden overbrugd. Daarom hebben we vaker (meestal om de dag) een reisdag van een aantal uur, maar vandaag is het helaas een hele dag. We gaan namelijk van het Zuid/Midden in een ruk naar het Zuidoosten.. We vertrekken om half acht voor een lange busreis van 5,5 uur naar Kunming, een stad van wederom 6 miljoen inwoners. Lili heeft, om de tijd een beetje sneller te laten gaan, een Chinees liedje fonetisch voor ons vertaald. Na even oefenen zingen we in koor het lied  “ Tian mi mi” ;  = sweet times as honey)  In Kunming aangekomen pakken we een binnenlandse vlucht naar Guilin. De terminal van Kunming is gloednieuw en een (natuurlijk) enorm gebouw. Prachtig gedaan. We hebben overigens mazzel dat de reisdag vandaag is, want het regent onophoudelijk. Dan kun je dus maar beter in de bus/vliegtuig zitten. De vlucht duurt ongeveer 1,5 uur. Als we rond 18.00 uur landen in Guilin hebben we er een kleine 1500 km opzitten vandaag.  In Guilin zitten we direct weer in de hitte. Het is hier weer tropisch warm. De landing op het vliegveld was overigens spectaculair, want we zitten de komende dagen in het Karstgebergte. Dat konden we dus vanuit het vliegtuig al heel mooi zien. Ook in de bus onderweg naar het hotel is het uitzicht bijzonder. Iedereen kent dit gebergte wel van de mooie foto’s. De stad (ook weer 5 miljoen inwoners)  ligt feitelijk op een vlak gedeelte. Daaruit reizen vanuit het niets plots enorme losse punten omhoog. De komende dagen gaan we daar nog veel van zien. Het hotel is luxe en iedereen is blij met de lekkere zachte bedden. Die hebben we gemist. De laatste week waren de matrassen behoorlijk hard!  We krijgen een welkomstdrankje in een grote zaal waar ook een trouwfeest aan de gang is. Daarna verrekt iedereen voor een avondwandeling nog even de stad in. Het hotel ligt midden in het winkelgebied en uitgaansgedeelte aan de rivier. Met de lichtjes langs de rivier ( er stromen er 4 door de stad) ziet het er sfeervol uit. De stad maakt een mondaine en meer Europese indruk dat komt ook omdat er relatief veel gebouwd is met baksteen. We eten een Pizza om de hoek en JP gat nog even een wandelingetje maken. Er wordt in het donker nog volop in de rivier gezwommen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl