8 augustus: Hongkong - Heemstede

11 augustus 2015 - Heemstede, Nederland

Dag 23           zaterdag 10 augustus Hongkong- Heemstede

We hebben vandaag geen vroege vlucht, dus kunnen we rustig ontbijten en de laatste hand leggen aan het inpakken van de koffers. We ontbijten op de kamer en evalueren kort. Unanieme hoogtepunten zijn: de wandeltochten op de muur, de wandeltocht in de bergen bij de rijstterrassen en de 2 fietstochten. Natuur en activiteiten dus!  Terracotta leger en de beelden in de rotsen zitten daar kort achter. Terwijl Iris bij ons op de kamer aan het ontbijt zat, is er nog een vervelend incident met haar kamergenote. Die zat even alleen op hun gezamenlijke hotelkamer toen ze de deur opendeed voor een van onze andere medereizigers. Toen die vertrok drong plots een vreemde vent haar kamer in en pakte haar beet en zei dat hij seks wilde… . Ze kon nog schreeuwen, waardoor de medereiziger terug kwam hollen en ze hem gezamenlijk de kamer uitkregen. Hotel in rep en roer en na wat speurwerk ( alle gangen volledig in de camera’s !) werd de vent gevonden. Het bleek een gast te zijn uit een tegenover liggende hotelkamer. Omdat wij op het punt stonden om naar het vliegveld te reizen en aangifte zou betekenen dat hun vlucht werd gemist is er (alleen) gekozen voor een confrontatie met het meisje, haar ouders en de manager/ beveiliging van het hotel. Bleek een verwarde vent te zijn uit India. Zijn moeder gaf aan dat hij mental problems had….  Raar incident terwijl we de hele vakantie geen moment een onveilig gevoel hebben gehad. Daarna gewoon weer door. Koffers de bus in en op weg naar het vliegveld. Afscheid van 2 gezinnen met een andere eindbestemming en van Lili die na  weken weer naar haar zoontje en man in Xian terugvliegt. Daarna door de reguliere checks. Voor de reguliere vertrektijd begint de KLM Boeing 747 al te rijden. Wij zitten dan inmiddels al lang en breed met een Volkskrantje en Telegraaf het Nederlandse nieuws te bekijken. Dat is ook weer erg prettig. Verschilpunt met afgelopen jaren is dat JP en ik allebei onze (werk) telefoons niet mee hadden. Ook dat is fijn! Volledig los geweest. Na bijna 12 uur vliegen en 5 films verder, landen we voor de geplande aankomst ook weer op Schiphol. Het is een rotend naar de bagage, en die rolt dus al terwijl we nog aan komen lopen. We nemen afscheid van de rest van de groep en lopen dan weer naar de afgesproken ophaalplek. Na even wachten komt onze auto voorgereden. Pa en nichtje Titia heten ons welkom. De laadruimte wordt volgestouwd en Laurens mag nu legaal, zonder begeleiding de auto naar huis rijden. Iris gaat daarom pontificaal naast hem zitten. Ouders op de achterbank… Pa en Titia nemen de Zuidtangent weer terug naar huis. Na 23 dagen rond te hebben gereisd in een prachtig en bijzonder land, is het ook erg fijn om weer thuis te komen!

1. Ther:
    12 augustus 2015
    Fijn om weer thuis te komen, helemaal waar. Your home is your castle.
    Oost west, thuis best
    Zoals het klokje .....enz. Ik kan er nog tien opschrijven maar dan zeggen jullie daar heb je die ouwe mensen weer.
    jullie blij, wij ook.