7 augustus : Hongkong

11 augustus 2015 - Amsterdam, Nederland

Boedhabeeld in Hong Kong

Dag 22           vrijdag 7 augustus              Hongkong

Vanmorgen uitgebreid ontbeten in het Pandahotel. Grote buffetten met warme Chinese gerechten en gelukkig ook nog een goede sectie “westerse” ontbijten. Daarna stappen we in de metro voor een 45 minuten durende rit. We stappen uit op de eindlijn Tung Chung op het grootste eiland Lantau. We gaan vanmorgen met een enorme kabelbaan die 6 kilometer overspand de berg Ngong ping op. De baan gaat om 10.00 uur open en dan staan we inmiddels voor de ingang. Er staat al een aardige rij, maar zodra de baan gaat draaien zitten we al snel in een gondel. Er kan 8 man in en de bodem is volledig van glas/doorzichtig. Een kabelbaan in de wintersportgebieden is hier niets bij. Ook dit is groots en veel. We steken een zeearm over en gaan over 2 bergen tot we uiteindelijk na ruim 20 minuten boven aankomen. We lopen nog een klein stukje naar de 900 meter hoge heuvel waar een klooster       ( Kostbare lotus) ligt. Hier bovenuit torende staat weer het grootste Boeddhabeeld ter wereld. Het beeld is, in delen, gegoten in brons en is 43 meter hoog. Het is vandaag (weer) drukkend heet en wat heiig. Dat komt omdat er een tyfoon op komst is…. We horen later van onze reisgenoten die vandaag naar Victoria Peak zijn geweest, dat er niets te zien was!  De tyfoon doet vandaag Taiwan aan, dat voor de kust ligt. We hopen dat we morgen daar, tijdens onze vliegreis geen last van krijgen. We lopen dus, zoveel mogelijk schaduw zoekend terug naar de kabelbaan. Terug naar beneden zitten we alleen met ons gezin in de gondel en maken foto’s en filmpjes. Beneden moeten we eerst aan het water. Daarna lopen we een groot outlet shoppingmall in. De elektronica blijkt toch niet veel goedkoper te zijn, dus dat skippen we direct. Wel wordt er wat kleding ingeslagen. Oa. Een nieuwe winterjas voor Lau! Daarna reizen we terug naar het hotel. Rond 16.00 uur is het weer relax-time. De kinderen gaan eerst de fitnessruimte in. Helaas wordt Pieter vanwege zijn leeftijd geweigerd en gaat direct door naar het zwembad. Iris krijgt een personal trainer ( haar broer) en ze draaien samen een rondje. Wij liggen inmiddels dan in het zwembad. Lagen we eergisteren nog tussen 3 groene bergtoppen, nu liggen we op de 8e verdieping in een wereldstad tussen de torenflats ingeklemd. Het contrast kon niet groter zijn! Gelukkig geven die wolkenkrabbers veel schaduw!  We besteden onze laatste middag  in en aan het zwembad. Rond 19.00 uur worden we letterlijk het zwembad “uitgeveegd”.  Tijd voor de laatste gezamenlijke avondmaaltijd. Om 20.00 uur staat iedereen opgefrist en, voor zover mogelijk na 3 weken koffers, opgedirkt klaar. We eten in een restaurant tegenover het hotel. Daar waar de 11 kinderen tijdens de 1e gezamenlijke maaltijd nauwelijks boe of bah tegen elkaar zeiden, maken ze nu een kabaal van jewelste. Het is een uitgelaten zooitje en het is goed dat we in een aparte ruimte zitten. Dat was bedoeld om de luidruchtige Chinezen enigszins buiten te sluiten. Nu is het fijn dat wij hen niet teveel overlast bezorgen! Er wordt afscheid genomen van Lili met speech en kadootje en tip. Daarna zitten de ouders nog lang in de bar met cocktails. Laat in de nacht gaan we naar de hotelkamers terug. Er moet nog worden ingepakt!