Dag 16 Cuenca

21 augustus 2016 - Galapagos Islands, Ecuador

Cuenca bij zonsondergang

donderdag 18 augustus                               Cuenca

Vandaag hebben we een geheel vrije dag en dus ook geen wekker. Dat laten de kinderen zich graag aanleunen, dus moeten we ze rond 9 uur toch gaan wakker maken, omdat ze anders geen ontbijt meer hebben.  Rond 10 uur vertrekken we lopend uit het hotel in de richting van de rivier de Tomebamba. Bij de rivier aangekomen lopen we in een uurtje het wandelpad geheel uit tot aan Pumapongo. Ook dit zijn Inca-ruïnes. Ook hier gaat de vergelijking met de Inca-bouwwerken in Peru niet op, maar toch ligt het complex weer op een super locatie en in een sfeervol parkje met diverse volières et mooie vogels. In het parkje ook een horecapuntje gerund door een Belg. Hij verkoopt er Belgische wafels. We drinken er een koffietje en Iris en Pieter genieten van Belgische wafels in een parkje in Cuenca Ecuador! De Belg is (volgens ons) blij om weer eens Vlaams/Nederlands te praten want we zitten er 45 minuten en hij praat aan een stuk door. Hierna lopen we terug naar de rivier en steken omhoog het centrum weer in. In dit deel van de stad zien we veel mooi gerestaureerde koloniale panden, maar ook een aantal waarvan onze handen gaan jeuken om ze weer in oude stijl te restaureren!  We lopen wat winkeltjes in en uit en strijken uiteindelijk neer voor de lunch in een gezellig restaurantje in het centrum van de stad. Hierna gaan de kinderen weer terug naar het hotel, omdat ze een afspraak om 14 uur hebben met de andere kinderen om te gaan voetballen op het plein. Jp en ik lopen nog een extra rondje, waarna ook wij weer terugkeren in het hotel. We hebben even een uurtje rust. Hierna gaat JP de kerktoren nog beklimmen en laat ik mijn vermoeide voeten vertroetelen in een nagel- pedicure salon naast het hotel. Ze is bijna een uur bezig; ik heb na afloop weer “poezelige” voetjes met rood gelakte nagels en zij heeft 5 dollar verdiend….  Om half 5 is de familie weer compleet en gaan we met een taxi naar een uitkijkpunt in de heuvels van Cuenca. We hebben een mooi uitzicht op de stad en de omliggende bergen. Ook verschijnt er plots een fraaie dubbele regenboog. In een winkeltje op de heuvel lopen we nog even binnen en zie ik NY-Yankees baseball-jacks. Omdat lau daar al een tijdje op zoek naar is, trekken Iris en ik hem de winkel binnen. Met zijn nieuwe jack loopt hij even later de winkel weer uit! Met de taxi weer terug naar het hotel. Iris is sinds gisteren een beetje aan het kwakkelen. Misselijk/ hoofdpijn/keelpijn, dus zij besluit vanavond niet mee te gaan naar het (Mexicaanse) restaurant. Met zijn viertjes hebben wij wederom een gezellige avond en gaan daarna snel naar Iertje terug. Die ligt prinsheerlijk op ons bed naar de halve finale dames volleybal te kijken. Wij schuiven gezellig aan op het bed en zien de dames helaas van China verliezen. Daarna weer de koffers klaarmaken voor de een-na-laatste verplaatsing op het vaste land van Ecuador.