dag 20 vrijdag 26 juli Livingtone-Schiphol

27 juli 2013 - Amsterdam, Nederland

Aan alle mooie dingen en vakanties komt een eind. dat geldt dus zeker ook voor onze prachtige rondreis door namibie-Botswana en Zambia. We kunnen vandaag nog heerlijk uitslapen in onze mooie hotelkamers en genieten nog een keer van het overdadige ontbijt. Helaas verbrand ik mijn duim aan de broodrooster, maar dat mag de pret niet drukken. Daarna is het koffers pakken en zorgen dat de souvenirs en aankopen allemaal in de tassen passen. We hebben 1 rugzakje als handbagage die vol zit met zware houten beesten en gebruiksvoorwerpen. Jp heeft er een zware til-klus aan vandaag! Rond half 11 checken we uit en rijden we naar het (internationale) airport van Zambia/Livingstone. Er vertrekken vandaag maar 3 vluchten en allemaal rond 13.00 uur. Dat betekent natuurlijk weer chaos!  We nemen nu definitief afscheid van Alette en Cassidy en lopen door puinhopen naar het vliegtuig. De vlucht gaat gepaaard met enige turbulentie maar komt volgens schema aan in Johannesburg. Na alle stempels, controles en security-checks hebben we nog 3 uur wachttijd. De kids zitten eendrachtig, in dezelfde T-shirts op 1 bankje achter de laptop en kijken naar een aantal afleveringen van "the big-bang-theorie".  Ze hebben wederom een hoop lol samen. Er worden nog wat laatste kleine inkopen gedaan en om 19.00 uur zit de grote airbus 380 weer stampvol met ruim 500 personen. Onze Djosergroep zit verspreid over het vliegtuig. Jp slaapt prima op zijn slaappil. Ik iets minder omdat Laurens naast me zit en erg onrustig is. Het ontbijt wordt om half 4 (!) geserveerd. We houden het vroeg, zelfs op de laatste dag! In Frankfurt aangekomen zijn de security-checks een stuk strenger dan op alle andere vliegvelden. Pieter wordt tot in (!) zijn onderbroek gescand en JP moet zijn hele souvenirstas uitpakken. Uiteindelijk tilt de beambte zich een breuk om alle voorwerpen nogmaals door de scan te halen. Laurens Nijlpaard bleek verdacht te zijn....Weer een uurtje wachten en dan op weg voor de laatste vliegetappe. Nog 50 minuten naar ons eigen Schiphol. Omdat Kaat en Iris nog 1 laatste keer samen willen zitten, ruil ik mijn stoel en zit dit stukje naast Mia. Op Schiphol is gelukkig ieders bagage met alle overstappen meegekomen. We nemen afscheid van de 2 andere gezinnen en stuiten op de afgesproken plek op (o)pa Hans, die ons om 10.00 uur thuis afzet. Na de 1e was aangezet te hebben, gaan we direct langs bij Oma Vink, die in deze 3 weken al zonder rollator blijkt te kunnen lopen.

Top 3 van pieter; Quadrijden en zandsurfen/ Etosha en de boottocht over de Chobe. Top 3 van iris: Quadrijden en zandsurfen/ de groep/ de dieren. Top 3 van aurens: Quadrijden en zandsurfen/ Victoria Falls / Chobe. Top 3 van JP: Vic falls/ boottocht Chobe/ Quad en zandboarden. Top 3 Anne Marie: Sossusvlei/ Himba's boottochten.

Conclusie van deze vakantie:  prachtige veelzijdige en afwisselende reis. Ontzettend veel gezien en gedaan. Voor iedereen zitten er verschillende highlights in. De kinderen hebben ontzettend veel plezier met de andere kinderen gehad. Wat mee heeft gespeeld is dat de smartphone's zijn thuisgebleven. De kinderen hebben echt samen hun tijd doorgebracht. Geen snoep, chips en frisdrank overdag bij alle gezinnen, dus geen scheve ogen onderling. Voor ons was het de 1e keer dat we een groepsreis hebben gemaakt. Alhoewel ik daar voorafgaand toch enigszins huiverig voor was, is het ons erg goed bevallen. De kinderen hebben al uitgesproken dat ze, als we weer een wat grotere/verre reis gaan maken, zij weer volgens dit concept willen reizen. Wij sluiten ons daar wel bij aan.

1. Ther:
    27 juli 2013
    Mooi het laatstgeschrevene. Goed om te lezen dat iedereen het naar zijn/ haar zin heeft gehad. En nu maar weer wennen aan het werkzame leven hè. Drie weken zon hadden wij hier, en zowaar vandaag een lekker buitje waar jullie meteen van profiteren!
    Welkom in Holland
  2. Cecile en rein: