Dag 19: Livingstone

26 juli 2013 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Dag 19                  donderdag 25 juli                            Livingstone

Uitslapen. Geen wekker. Ook weleens prettig tijdens een vakantie. Zeker als het een verjaardag van Pieter betreft! We hebben gisteravond zijn kamer versierd en we vallen zijn (en Laurens’) al zingende binnen. Daarna begeven we ons fris en fruitig richting de ontbijtzaal waar we een overdaad aan ontbijt aantreffen. De inheemse gasten zitten allemaal aan de worsten, spek, gekookte groente, bruine bonen en maïspap. We doen het met croissant, vers fruit, eitjes, yoghurt, diverse broodsoorten, scones, muffins, taart etc.  Je kunt het slechter treffen op je verjaardag. Na het ontbijt gaan we op strooptocht door Livingstone er moeten nog diverse souvenirs worden ingeslagen.  Ook ik heb nog een wensenlijstje. Naast het hotel ligt een kleinschalig marktje met lokaal houtsnijwerk en gebruiksvoorwerpen. Daar wordt al een behoorlijk deel van het lijstje afgestreept. Terug naar het hotel om e.e.a. in de hotelkamer weg te leggen. Cassidy’s vrouw is langsgekomen vanuit Zimbabwe. Ook hij kan niet naar huis en moet na onze reis, direct met een andere groep weer richting Windhoek. Zo zijn zij dus maanden van huis. We geven hun onze op de 1e dag aangeschafte kussens en fleecedekentjes,  en oude handdoeken en kleding van Pieter. Zij en hun familie zijn er blij mee. Daarna gaan we verder richting het centrum van Livingstone. We drinken een heerlijke cappuccino en milkshakes met grote stukken taart, ter ere van Pieters verjaardag en doen op het toeristenmarktje in het centrum onze laatste aankopen. Een aantal verkopers willen dingen met ons ruilen. Ze vragen vooral om pennen, maar ook Iris’haar elastiekje voor haar paardestaart ligt goed in de markt! We willen het gewoon weggeven, maar dat mogen ze niet van hun cultuur. Het moet worden geruild. Omdat het al bijna stuk is, vind ik dat weer te genant voor woorden. We leggen het stiekum in een bakje in zijn winkeltje…  Daarna weer de wandeling van 45 minuten terug naar het hotel. Daar is het vooral genieten van onze laatste echte vakantiedag in het zonnetje bij het zwembad. We zitten heerlijk rondom het zwembad. De blog wordt bijgewerkt, er wordt gezwommen, gelezen en gedronken en als de zon om half zes onder gaat, gaat iedereen zich opfrissen voor ons laatste diner. We blijven toch in het hotel eten, want we hebben in de omgeving vandaag weinig soeps en sfeervols gezien. Tijdens het diner wordt afscheid genomen van Arlette  en Cassidy en wordt nogmaals, maar nu door de groep gezongen voor Pieter.

1. Mia, Ivo & kids:
    27 juli 2013
    beste familie Feyen
    Erg leuk om alvast jullie belevenissen van de laatste dag te lezen en te herkennen :). De vorige verhalen gaan we zeker de komende dagen lezen. We hebben, op weg naar België fikse onweersbuien gehad, we wilden zo terugdraaien. Nu wassen, wassen, inkopen doen en nagenieten.

Vele lieve groeten