Dag 24 - Monterey - Pismo Beach

12 augustus 2010 - Pismo Beach, California, Verenigde Staten

DAG 24                MONTEREY- PISMOBEACH                         Donderdag  12 augustus 2010

Vandaag zakken we verder langs de Pacific Highway af naar het zuiden. We starten pas erg laat op en we hebben vandaag voor het eerst een “Breakfast American style”.  We ontbijten iedere ochtend in of buiten de camper, maar vandaag gaan we all the way…. We zitten rond 10.30 uur aan onze brunch bij Denny’s. We bestellen voor Laurens “all you can eat pancakes”, Pieter krijgt toast met schuifjes banaan en overgoten met siroop, JP neemt een flinke omelet en Iris en ik delen ronde pancakebolletjes in kaneelsuiker overgoten met siroop…..  Laurens denkt een bolletje ijs op zijn pancakes te hebben en neemt enthousiast een hap…. Het bleek een reuze bol met boter te zijn!!!  De pancakes waren zo vullend dat (van de 3 die hij op zijn bord kreeg) hij er maar 1 opkon! JP krijgt zijn omelet soldaat en Pieter kan zijn ontbijt ook bijna op. Iris en ik hebben ook nog een hele kluif aan ons maal. Wij zijn duidelijk niet gewend om zo zwaar en veel te eten ’s morgens vroeg, maar we wilden dit ook eens doen. Het is opvallend hoe druk het is. Veel Amerikanen ontbijten kennelijk buiten de deur. Na dit  zware ontbijtje gaan we beginnen met de route. We rijden vandaag een zeer bochtig parcours en dus schieten we niet op. Het gaat vandaag echter om de uitzichten. Vlak na Monterey komen we op de 17 mile’s drive. Een stuk weg dat dwars door een prive’gebied gaat. In dit gebied liggen 4 golfbanen tussen het bos en aan de kustlijn. Er staan prachtige villa’s en om dit stuk te mogen rijden moeten we 9,50 dollar betalen bij de ingang van het gebied. Wij rijden de route en stappen een aantal malen uit op scenic views. JP als golfliefhebber houdt hier ook wel van. 1 Van de laatste stops is op “Pebbles beach”, een van America’s mooiste golfbanen. Er is hier momenteel een golftoernooi gaande en daarom staan er ook veel Marketingstands. Een gebied is volgebouwd met witte tenten met de duurste automerken en wij ontwaren Spyker / Saab.  We lopen er toch nog even heen en de jongens vergapen zich aan een aantal Spykermodellen. Er staan een aantal exemplaren voor proefritjes en die vinden gretig aftrek. JP wil ook wel, maar 3 kinderen in het met leer bekleedde minikofferbakje vind ik geen goed idee!  We vervolgen onze route door Carmel, waar Clint Eastwood ooit 2 jaar Burgemeester was. Ook hier een grote autoshow, maar ditmaal met honderden old-timers. Wij rijden langs het klooster uit 1771. Daarna starten we de 150 km lange route langs de woeste kust. Het blijkt een prachtig, doch lang stuk te zijn die alle concentratie van de chauffeurs vergt.  Volledig bochtig parcours en na 1 uur hebben we 3 misselijke kinderen aan boord. Alternatieven zijn er echter niet meer, dus we moeten door. 1 Stuurfoutje is echter met een camper van ons formaat geen optie, dus ik ben blij als na een eindeloos lijkend stuk bochtige wegen, er eindelijk weer een recht stuk weg komt. Dan komen we rond 15.00 uur bij San Simeon en daar is een andere tussenstop gepland. Hier liggen namelijk zeeolifanten op de stranden. Bij het eerste stuk zandstrand zien we ze al liggen. Een stuk of 50 kolossale lijven naast elkaar op het zand. Ook op een volgend stuk strand, beschut door rotsen aan weerszijde, liggen ze. Bij de eerstvolgende mogelijkheid stoppen we en gaan ze een tijdje observeren. Het zijn oerlelijke maar komische beesten. In deze tijd van het jaar liggen hier alleen maar volwassen mannetjes. De vrouwtjes zijn reeds naar noordelijkere oorden. We eten een piepklein boterhammetje en vervolgen de route, nu steeds weer door bewoond gebied richting Pismobeach. We hebben gisteravond telefonisch gereserveerd op RV-park; “Pismo Coast Village” waar we uiteindelijk om 17.00 uur aankomen. We blijken weer een prachtige plek te hebben want we staan weer aan de buitenrand tegen het strand aan. Badkleding aan en het strand op.  Ondanks dat het hier zonnig is, ( we vertrokken vanmorgen in de bewolking en hebben de hele dag afwisselend, stralend blauw en flinke bewolking gehad) staat er een stevig windje. Na enige tijd vertrekken we daarom naar het zwembad op de camping die er prachtig bij ligt. Rond 19.00 uur gaan we terug naar de camper en wordt er weer eens gekookt!