Dag 22 - San Francisco

11 augustus 2010 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dag 22                  SAN FRANCISCO                             Dinsdag 10 augustus 2010

We zijn aan onze laatste week begonnen!  Vandaag gaan we niet met de boot naar de overkant maar met de bus. We stappen aan de overkant van de camping op lijn 70 die ons, via de Golden Gate, weer richting centrum brengt. Zoals ook gisteren is het op de camping mooi weer( maar frisjes, dus wederom sweaters aan), maar hangt er over de Golden Gate weer een dik wolkendek.. We rijden door richting Fishersmans Warf, want wij hebben vandaag de cable car op ons programma staan. Behoorlijk toeristisch, maar het blijkt uiteindelijk ontzettend leuk te zijn. We moeten er wel een tijdje voor in de rij en worden door een valszingende straatmuzikant bijna 45 minuten “geëntertaind”. Tijdens het wachten zien we meerdere oude treintjes op het eindstation van richting worden veranderd. Dat gaat net zoals de speelgoed-brio-baan van de kinderen. Een ronde schijf waar de wagon handmatig weer op een ander spoor wordt gedraaid. De draaiers deden dat met nul enthousiasme en het liefst met beide handen in de broekzakken! Dat vonden wij nu wel weer vermakelijk. Uiteindelijk zaten wij in het open voorste gedeelte van de wagon en hingen Laurens & Iris op de treeplank. Heel cool natuurlijk. Juist dit ritje met de cablecar maakt ontzettend goed duidelijk hoe steil de straten van SF zijn. Via Hyde street  merendeels omhoog en via Powell weer fors omlaag. Ook hier weer een achtbaan-gevoel, maar dan zonder de snelheid!  Via de zijstraten regelmatig fantastisch uitzicht over SF en de baai. Tijdens de rit nog 2 extra toegiften;  want we werden eerst ingehaald door 4 politieauto’s met gillende sirenes die de schuine straten ook vol namen, en die vlak voor ons treintje tot een aanhouding overgingen.  Daarna kreeg onze “driver”het aan de stok met een Duitse toerist. Die riep vervolgens aan het einde van hun ruzie tegen de driver: ”Shut UP”! , waarop de laatste de cablecar pontificaal midden op de rijbaan stilzette en weigerde verder te rijden, zolang de Duitser aan boord bleef. Die weigerde in eerste instantie maar koos na 5 minuten toch maar eieren voor zijn geld!  Daarna bleef het verder rustig en kwamen wij op onze eindhalte. Hier hebben wij even rustig geluncht, waarna onze wegen zich scheidden. JP ging met de jongens terug naar de aller-steilste straat (Filbertstreet) en het kronkelige straatje en Iris en ik gingen nu toch nog even shoppen. Op de hoek Marketstraat/5th zit een enorm groot overdekt shopperswalhalla en daar hebben wij heerlijk 2,5 uur verpoosd. Bij Abercrombie & Fitch wederom iets gekocht voor Laurens & Iris (sweater en spijkerbroekje). Moeders elders een nieuw vestje en bij Sephora nog wat make-up. Daarna was het al weer tijd voor onze afspraak (16.00 uur Unionsquare). Dat liep helemaal goed en daarna voor de laatste keer met de Hop-on-hop-off naar de Golden Gate waar we weer op de lokale bus naar huis zouden aansluiten. Daar was het inmiddels ontzettend koud en winderig geworden. Ondanks de spijkerbroeken, T-shirts lange mouwen en sweaters stonden we daar enorm te vernikkelen. JP ging toch nog even een stuk de brug bewandelen met Pieter, en ik bleef met Laurens & Iris opwarmen in de souvenirwinkel. Vanwege een file op de Goldengate moesten we erg lang wachten op onze bus, maar rond 19.00 kwamen we weer terug op de camping. Kleine hapje ter compensatie van een stevige luch in de camper en daarna…… weer een catannetje.