Dag 4 Otavalo

10 augustus 2016 - Papallacta, Ecuador

Veemarkt Otavalo

zaterdag 6 augustus       OTAVALO

Vandaag een volle dag in Otavalo, zonder groepsprogramma. Wij staan daarom spontaan weer vroeg op en lopen om 7 uur het hotel uit. De stad is nog rustig, maar maakt zich op voor een drukke (week) markt. Overal rijden volgeladen jeeps en trucks het centrum in, om straks hun waren te gaan verkopen. Na een wandelingetje van 20 minuten komen we aan op de wekelijkse veemarkt van Otavalo.  Vlak voor de markt kopen we wat broodjes, en dus ontbijten we al lopende richting de markt.  Ondanks het vroege uur is het er een drukte van belang. Net buiten het centrum ligt een open plek waar koeien, varkens, schapen, geiten, allerlei gevogelte, konijnen en cavia’s verhandeld worden. Ook Otavalo ligt in een vallei midden in de Andes op 2500 meter hoogte, en dus tussen de bergtoppen en vulkanen. Het ochtendlicht geeft mooie tinten aan de stoffige veemarkt. Dat geeft een prachtig plaatje. Het wemelt er van de traditioneel geklede  indianen. De biggen gillen het uit en Pieter kan daar niet goed tegen. Het gaat er hier en daar niet zachtzinnig aan toe en is dus niet heel diervriendelijk. Tegelijkertijd wel geheel biologisch, hier geen bio-industrie of megastallen. De vraag is wat erger is. Na genoeg gezien en gefotografeerd te hebben, lopen we rustig weer terug, via een kleine groentemarkt naar het centrum van Otavalo, waar het inmiddels een drukte van belang is. Ondanks het feit dat er ook in Ecuador veel armoede is, is er wel voldoende (goedkoop en voedzaam) en gevarieerde voeding. Mais, veel verschillende bonen, aardappelen, bananen, maar ook allerlei groentes en heel veel fruit. Er is dus geen sprake van ondervoeding. Rond 9 uur duiken wij een tentje in voor een lekkere cappuccino of café latte en JP neemt nog een (extra) ontbijtje. Ook hier weer de lekkerste verse vruchtensappen, dus we vullen de vitamines weer aan. Hierna gaan we slenterend over de enorme hoeveelheid marktkramen. We kopen een strooien hoed voor JP, zodat zijn hoofd beter beschermd is tegen de felle zon en ook Iris en ik kopen samen een mooie vilten hoed. Het wemelt hier van de prachtige alpaca sjaals, dus ook daar kan ik de verleiding niet weerstaan. Laurens koopt nog 2 (paardenharen) armbandjes. Op het plein stuit Iris ook nog op een klasgenoot, die ook op rondreis in Ecuador is.  Bizar toeval!   Dan slaat de vermoeidheid toe en zijn we weer toe aan een pauze. We lunchen in een gezellig tentje en zien wat zwemwedstrijden van de Olympische spelen. Die missen we helaas behoorlijk!  Na de lunch lopen we terug naar het hotel voor een siësta. De kinderen gaan poolen en wij lezen wat. Aan het einde van  de middag gaan Iris en ik nogmaals langs de diverse markten. JP gaat op het grote plein zitten en de kranten lezen op zijn I-padje. De traditionele Indianen zijn overigens allemaal op dezelfde wijze gekleed. De dames en heren hebben hun lange zwarte steile haar allemaal in een dikke vlecht gebonden. De dames hebben een witte bloes met borduurwerk aan en een lange donkerblauwe of zwarte wollen rok. De meeste hebben een hoofddeksel in de vorm van een bol hoedje, maar vaak ook een soort stapeltje lappen op hun hoofd. De heren dragen witte broeken en witte stoffen schoentjes.  Iris koopt een mooie alpaca trui en een droomvanger en ik koop nog 2 (!) alpaca sjaals.  Aan het einde van de middag lopen we weer terg naar het hotel. Door  de vacuumzakken van Bever-sport kan ik de inkopen tot een minuscuul pakketje reduceren, dus valt het bijna niet op J ! We eten die avond met zijn 5-en in een gezellige tent met uitkijk op het Poncho-plein.