Mexico ... dag 1 tm 3 : Reis en Playa del Carmen

28 juli 2014 - Amsterdam, Nederland

Dag 1 : Schiphol- Playa del Carmen

Dinsdagochtend, 22 juli gaat om 6 uur de wekker. De laatste hand aan de koffers en om kwart over 7 staat Opa klaar om ons weg te brengen naar Schiphol. Nadat de 5 grote tassen zijn afgeleverd gaan we even rondstruinen. Laurens is vorige week 17 geworden en kon geen verjaardagscadeautje bedenken. Op Schiphol loopt hij tegen een mooie box aan van beads: een Pill. Dus met grote gele see-buy-fly gaan we verder. Dan loopt Pieter Maarten Stekelenburg tegen het lijf. Het komt goed uit; we hebben een klein leren voetballetje en pen bij ons.  Wederom wordt er, in navolging van Marco van Basten , een handtekening op een voetbal gezet!  Bij gaan naar onze gate en daar blijkt dat het vliegtuig dat na ons van deze gate vertrekt de MH 19 van Malaysian Airlines richting Kuala Lumpur is van 12.00 uur.  Na de afgelopen week wederom een heftige confrontatie. We vertrekken keurig op tijd in een 777 naar Houston ; een vlucht van ruim 9 uur. Helaas zijn in ons deel van het vliegtuig de videoschermen kapot. Er wordt dus noodgedwongen veel gelezen. Iris en Pieter zijn daarom na de vlucht door al hun leeswerk heen. Op Houston hebben we (te) veel overstaptijd. Met een snellere heenvlucht dan gepland en een vertraging richting Cancun/Mexico moeten we ruim 6,5 uur overbruggen. Het laatste stukje naar Cancun is nog een kleine 2 uur. Daar aangekomen zijn we aardig verreist. Alhoewel het hier pas 21.00 uur is, is het voor ons al 3 uur ’ s nachts. Moe dus!  We stappen in een super-de-luxe touringcar, die ons de komende weken door Mexico zal rijden. Airco, stoelen die tot bed kunnen worden omgebouwd en een heren en damestoilet aan boord...Iedereen van ons reisgezelschap ( 5 gezinnen van totaal 21 personen) valt  direct in slaap tijdens de rit naar het hotel.  Daar aangekomen laden we uit en duikt iedereen direct het mandje in.

Dag 2:  Playa del Carmen

Woensdag 23 juli. Vandaag is een dag zonder planning en/of activiteiten. We worden vroeg wakker. Dat zal de komende week gezien het tijdsverschil/jetleg wel vaker gebeuren. Na een prima ontbijt met veel vers fruit gaan we het dorpje verkennen. wel Mexico, maar voornamelijk een moderne bad-toeristenplaats. Veel grote winkelketens, Nike, Starbucks etc zitten in de grote winkelstraat en heel veel souvenirwinkels. JP koopt nog een nieuw T-shirt. We lunchen voor bijna nop in een lokale tent om de hoek van het restaurant met alleen maar lokale Mexicanen. En het is warm en vochtig… echt zweetweer dus. We gaan even kort terug naar het hotel om onze zwemspullen te halen en bivakkeren de rest van de middag op het strand. In de zon is het niet uit te houden, dus met de ligbedjes onder de parasol. De zee is helder en lichtblauw. Prachtig. Aan de overkant is het eiland Cozumel te zien. Af en toe komen er wat Mexicaanse muzikanten langs. zij spelen traditionele Mexicaanse muziek. Een wat oudere Mexicaanse badgast gaat met zijn bejaarde partner onder de parasol staan dansen. Geen slechte start van de 1e echte vakantiedag! Ondanks de parasol zijn we allemaal toch verbrand. We moeten dus enorm oppassen met de sterkte van de zon. We eten vanavond met de hele groep in een typisch Mexicaans restaurant. Een goede manier om de reisgenoten ( en hun namen) een beetje beter te leren kennen! Om een uurtje of 22.00 uur is iedereen toch weer vermoeid en taaien we lekker af.

Dag 3:  Playa del Carmen

Donderdag 24 juli. Na een vroeg ontbijt vertrekken we om 09.00 uur met het lokale openbaar vervoer richting „ Turtle beach” . Het is een klein busje waar ongeveer 15 personen in kunnen. Ze vertrekken op het moment dat ze vol zitten naar hun geplande bestemming. We hebben een ritje van ongeveer 30 minuten voor de boeg. De chauffeur breekt echter alle snelheidsrecords en rijdt ruim 150 km/pu over de lokale weg. Bij een afbuigende touringcar moet hij vol in de remmen. Het feit dat ik dit stuk kan tikken, bewijst dat we gelukkig geen frontale botsing hebben gekregen…. Aangekomen op de plaats van bestemming blijkt het een idyllische beschutte baai te zijn. Palmbomen, witte stranden en in de verte de branding de zichtbaar is. Daarvoor een beschutte baai waarin veel zeeschildpadden leven. We huren flippers, duikbrillen, snorkels en zwemvesten en gaan te water. Al na een paar minuten treffen we de 1e grote zeeschildpad. Hij/zij ligt rustig wat gras van de bodem te grazen terwijl wij boven hem dobberen. Onverstoord door onze aanwezigheid zwemt ie soms even naar boven, steekt z’n kop boven het water uit en duikt weer onder. De jongens hebben voor de vakantie van hun zak-werkgeld een Go-pro aangeschaft en filmen dus dat het een lieve lust is. Na 1,5 uur is het mooi geweest en brengen we de uitrusting terug. We hebben meerdere schildpadden gezien, een rog, een soort zeepaardjes en diverse mooie vissen. We zwemmen nog wat en zitten onder een rieten overkapping met een zeebriesje met prachtig uitzicht en lunchen. We hebben het zwaar!  Halverwege de middag gaan we, met een rustigere chauffeur ditmaal, terug naar Playa del Carmen. In het hotel duiken de kinderen direct het zwembad weer in. Wij lezen wat ( boek/krant) . Rond 18.00 uur duiken we het bruisende straatleven van Playa del Carmen weer in. Iris en ik wien wel even shoppen, de mannen hebben daar ( zoals gebruikelijk) geen zin is. We splitsen dus op. Iris en ik gaan even wat jurkjes passen en daar laat Iris haar mobiel in een paskamer liggen. Ze komt er direct buiten al achter, rent terug met wapperende blonde manen, maar helaas… mobiel weg. Verkoopsters/beveiligers.. alles geprobeerd. Ze hield zich goed, tot het moment dat we weer buiten stonden…. Snikte : „ mijn hele leven zit erin..”.  Mobiel en illusie armer, verdrietig op zoek naar de mannen, die zaten te chillen in een lounchebar aan zee. De lichtjes van Cozumel nu duidelijk zichtbaar. Op zoek naar een eettent. eigenlijk al een beetje te laat, Iris verdrietig en Pieter met prikkende ogen, want te veel met open ogen in het zwembad/chloorwater gezwommen. 2 Kinderen in mineur…  Geen trek meer. Met een grote kokosnoot ging Pieter alsnog enigszins tevreden het terras af. Met churros als diner naar het hotel….