Dag 4 - Playa del Carmen - Bacalar

28 juli 2014 - Amsterdam, Nederland

IMG_3012       IMG_9046

Dag 4:  Playa del Carmen-Bacalar

Vrijdag 25 juli. Pieter 12 jaar!!!! We zingen aan zijn bed om 6.30 uur! Klein cadeautje gegeven, omdat hij, vanwege de middelbare school bij thuiskomst een nieuwe fiets gaat krijgen. Slingers om zijn ontbijtstoel dus veel felicitaties van de hele groep. Om 8 uur is onze touringcar volgeladen en vertrekken we voor de 1e reisdag van onze rondreis. We hebben voor het 1e deel maar 1 uurtje te gaan voordat we aankomen bij Tulum, onze 1e Maya-site.  Dit is het jongste Maya tempelcomplex van het schiereiland Yucatan. rond 900 n. chr.. Het bijzondere aan dit complex is het feit dat het direct op een rots aan zee ligt. Geen andere maya-ruine is dusdanig gesitueerd. Bovendien is het volledig ommuurd. Ook dat is uniek. Buiten de muren liggen mangrove-bossen. Alhoewel het nu regentijd is, is er nog weinig regen gevallen. Dat betekent dat er (gelukkig) weinig boa-constrictor en krokodillen in de nabijheid zijn.. .. Het is vreselijk heet en op het complex is geen schaduw. We hebben echter een ontzettende leuke, welbespraakte gids genaamd Arrrrmando. Hij is zelf van Maya-afkomst en hier duidelijk erg trots op. Hij vertelt honderduit en de groep hangt aan zijn lippen. Astrologie, numerologie, Maya-kalender en schrift, rituelen, offerandes, bouwkunst, alles komt voorbij. Hij ( en wij) is zo enthousiast, dat Kymo, onze reisbegeleider, hem uiteindelijk moet afbreken. We hebben veel van/op onze 1e site geleerd. We dalen vanaf het tempelcomplex nog kort af naar zee voor een groepsfoto. Daarna nog even wat tijd om zelf rond te lopen. Er lopen behoorlijk grote exemplaren van leguanen rond. Ook die zijn onverstoorbaar voor de mensen om hen heen. Dan sjokken we terug naar de bus. We zijn dankbaar voor de luxe van airco aan boord! De bus zet ons na 10 minuten af op El Paradiso.          Het woord zegt het al… een paradijselijk strandje. strak blauwe luchten, azuurblauwe zee, parelwit strand, palmbomen, lounchebedden onder parasols en weinig mensen! We brengen hier een paar uur door al zwemmend, lunchend en luierend. Daarna terug in de bus voor nu een serieuzer stukje rijden; 3 uur naar Bacalar, een dorpje aan een grote lagune. De wegen zijn prima. Het enige probleem is de enorme hoeveelheid verkeersdrempels, vooral in dorpjes langs de route. Het geeft mij tijd om voor het eerst eens te gaan bloggen! Om een uurtje of 6 rijden we het dorp in. We slaan nog wat water en andere benodigdheden in en doen een poging om te pinnen. Helaas wordt de geldautomaat net bijgevuld. Er staat een busje met een grote zichtbare zak geld. Daarnaast een man met machinegeweer. De automaat blijkt een half uur later nog steeds geen geld af te geven, dus gaan we, zonder de financien te hebben aangevuld op weg naar het Hotel. Hotel Laguna blijkt enigszins verouderd, maar dat wordt volledig gecompenseerd door het geweldige uitzicht. Alle kamers hebben een enorm raam met terras aan de lagune-kant en daardoor een fantastische view over het meer. We hebben geen tijd om te douchen, want de keuken sluit op tijd.  Het personeel is niet ingericht op een groep van 22 personen verdeeld over 5 rekeningen. De bediening verloopt daardoor enigszins chaotisch en de avond daardoor hilarisch. In de bus hebben de kinderen al voor Pieter gezongen, en nu doen we dat dunnetjes over, als de door Kymo geregelde taart met kaarsjes binnen wordt gebracht. Na het eten gaan de kinderen op een slaapkamer nog weerwolven en mag Pieter ook nog een Pinata stukslaan.