20 juli - Shanghai - Beijing

23 juli 2015 - Beijing, China

Trainstation Shanghai

Dag 3             maandag 20 juli 2015        Shanghai-Beijing

Vanmorgen, na een goede nachtrust, op tijd opgestaan en na hetzelfde ontbijt als gisteren, weer richting metro. De bedoeling was om een boottochtje te gaan maken. Helaas bleek de 1e afvaart pas om 11.00 uur te gaan. Omdat wij om 13.00 uur bij het hotel moeten zijn i.v.m. het vertrek naar Beijing, paste dat niet meer in het schema. Daarom richting het “People’s square” gegaan. Het centrale plein van de stad. Ooit door de Engelsen aangelegd als paardenrenbaan. Nu is de renbaan in gebruik door het verkeer en het binnenterrein park geworden. Daar wat rondgeslenterd en zitten chillen aan een vijver. Die stond vol met enorme joekels van waterplanten met hoge roze bloemen en zaaddozen. Daar omheen vooral oude mannetjes die ta-Chi stonden te doen en muziek makers. Fijne atmosfeer in een drukke stad. Daarna in gestrekte draf terug richting Hotel. Omdat we de hele middag in de trein richting Beijing zitten, moeten we nog (even snel) goed lunchen. Dit keer in een pizzeria neergestreken en een heerlijke pizza gegeten. Snel nog wat broodjes en drinken gekocht voor onderweg en exact 13.00 uur zijn we terug bij het hotel! Direct met alle bagage de bus in op weg naar het treinstation ( er zijn er 3 ) in Shanghai. Degene waar wij heen gingen, huisde alle “fast-trains”. Het station ligt pal naast het vliegveld en is (wederom) groot!  Binnen krioelt het van de medereizigers. Even een half uurtje moeten wachten. De 1e (starbucks- ja ook in China! ) cappuccino genomen en even zitten lezen. De kinderen haalden hun bekende spelletjes ( Uno/ Weerwolven en Perudo) van stal, dus wordt er, voor het eerst,  echt volop met de andere kinderen contact gemaakt en gespeeld. Stipt om 15.00 uur vertrekt de sneltrein met 900 andere passagiers naar Beijing. Een traject van 1300 kilometer, welke we met een snelheid van boven de 300 kilometer per uur afleggen. Feitelijk de afstand van Amsterdam naar de Spaanse grens in 5 uur tijd!  Met 2 tussenstops in 2 andere miljoenensteden. Al reizend even de tijd om spelletjes te spelen,  te lezen en het 1e blogverslag te maken.  Het voorbij glijdende landschap is redelijk vlak en bovendien is het volledig bewolkt ( 31 graden C) Ondanks dat de trein snel gaat, merk je daar eigenlijk heel weinig van. Dit spoor en deze treinen zijn ultramodern. Daar kan Nederland en de Fyra (!) nog wat van leren. ‘n Luxe en ontspannende manier van vervoer. Als er buiten geen stad te zien is, wordt er iets op verbouwd. Juist het oostenlijke deel van China, waar ook de meeste van de 1,4 miljard mensen wonen, is het vruchtbaarste deel van het land. Dus moet er ook veel eten verbouwd worden!  Bij het naderen van Beijing werd het al behoorlijk bewolkt en heiig. Niet alleen door het weer, maar ook door de bijna altijd aanwezige smog. De industrie wordt hier nog niet aan milieueisen gehouden, dus de uitstoot is enorm. Dat betekent dat de mensen hier nog maar weinig blauwe luchten zien! En daarom ook vaak noodgedwongen met mond/neuskapjes lopen.

Even voor 20.00 uur rijden we een wederom ultramodern treinstation binnen en worden we met bus en verlegen vrouwelijke gids met de mooie naam: Cactus naar ons hotel gebracht. Ook hier chaos op straat. Voor het eerst een deel van “The 9 million bicycles in Beijing”gezien. Ie waren er nauwelijks in Shanghai. Ook zien we hier veel minder hoogbouw, ondanks het feit dat ook hier “maar” 22 miljoen mensen wonen. We checken vlot in en de meesten gaan rechtstreeks naar hun kamers. JP gaat met een aantal medereizigers nog een biertje drinken om de hoek. Daar ligt een meertje waaraan veel horeca ligt. Om 23.00 uur ligt iedereen te knorren.