21 juli: Beijing - Jinshangling (Great Wall)

23 juli 2015 - Beijing, China

The Great Wall

Dag 4                         dinsdag 21  juli 2015          Beijing- Jinshangling

Vandaag de start van onze 2-daagse voettocht over de Chinese muur. In t Engels “The great wall”, dus inmiddels heeft de hele groep het ook steeds over de grote muur. Na een prima en stevig ontbijt, maar een mindere nacht ( kamers stinken naar sigarenrook…) vertrekken we met een vriendelijke busschauffeur voor een rit van zo’n 3 uur naar Jinshangling. De grote koffers laten we achter in dit hotel, want we komen hier voor nog 2 nachten weer terug. Lili heeft ons, na de rit, een mooi stuk muur beloofd waar het niet druk is met toeristen. De meeste kiezen kennelijk voor een stuk muur dichtbij Beijing waardoor het daar krioelt van de bezoekers. Mao heeft kennelijk ooit geroepen dat je pas een groot man bent als je de muur hebt beklommen, dus iedere Chinees moet dat minimaal 1 keer in zijn leven doen….  Wij gaan naar een stuk waar weinig bezoekers komen en bovendien gaan we 2 dagen lopen. Het moet een hoogtepunt van de reis worden. En dat werd het ook!  We komen rond het middaguur aan in het kleine dorpje. ‘n stuk of 20 huizen, 1 hotel en 1 restaurant. Het hotel is primitief met steeds 2 kamers in een eigen “courtyard”.  Even de dagrugzak achterlaten, een snelle ( meegebrachte) lunch verorberen en vervolgens de berg omhoog richting muur, voor een wandeltocht van zo’n 4 uur over de muur. Direct nadat we de ticketoffice doorliepen kregen we gezelschap van een aantal Chinese dames van middelbare leeftijd. Ze bleven de gehele middag ( 4 uur !) in onze buurt, staken af en toe een handje uit om je te helpen een hoogte te overbruggen, legden af en toe iets uit etc. en dat alles om je pas aan het eind van de dag je een T-shirt, waaier etc. te kunnen verkopen.  De wandeltocht ving aan met een behoorlijke stevige klim naar boven. De Chinezen hebben de muur (6000 kilometer lang) 2000 jaar geleden gebouwd om het land te beschermen tegen de aanvallen van verschillende  volken ( vooral Mongolen) uit het noorden. Het land is daar ruiger en minder vruchtbaar, dus kwamen ze af en toe vee en eten stelen. Bovendien was er natuurlijk ook sprake van landveroveren etc  De muur is een militair meesterwerkje in een bergachtig landschap. De muur en zijn torens ( om de 300 meter) ligt steeds bovenop de hoogste punt van een heuvel. Anders dan ik me realiseerde, - ik dacht dat het veel vlakker zou zijn-, is het een steeds een enorme klim- en ook daalpartij. Soms stijl, maar gelijkvloers, maar vaak ook met behoorlijke grote traptreden. De kuiten en dijen moesten dus behoorlijk aan de bak. De beloning was er echter naar !!  Wat een bijzonder fenomeen. Ondanks dus de bewolking was het prachtig. Geen woorden voor. Het landschap was mooi, maar om die muur zo over de bergtoppen te zien slingeren en de fysieke inspanning te mogen maken om daar een halve dag overheen te mogen ploeteren was een ervaring om nooit te vergeten. We hebben met z’n 5-en  4 liter water weggedronken, want het was warm en fysiek een uitdaging, maar betoverend mooi. Nadat we het eindpunt bereikt hadden ( tot een bepaald punt mocht je niet verder)  in een rustig tempo weer terug over de muur en daarna naar het dorpje in het dal gelopen.  De douches lonkten!!  Even verschonen, rusten, in sommige gevallen snurken, en daarna een copieus Chinees maal bij een lokale boerenfamilie. De groentes werden ter plaatse nog uit de tuin gehaald en we hebben echt fantastisch gegeten. Ik was op voorhand bang dat het eten me na een paar dagen zou gaan vervelen, maar op deze manier willen wij altijd wel eten. Nog even een blik in de woning mogen werpen en daarna lopend, in t pikkedonker terug naar onze kamers. Om 21.00 uur lagen de ouders op bed (!) terwijl de kinderen nog tot 23.00 uur spelletjes deden…