22 juli : Jingshangling - Beijing

23 juli 2015 - Beijing, China

Jakkie!

Dag 5             woensdag 22 juli     Jingshangling- Beijing

Vanmorgen (wederom) vroeg op om op tijd aan het ontbijt te zitten. Want om half 9 worden we verwacht voor de 2e wandeldag over de muur.  Gisteren zijn we, toen we boven kwamen linksaf geslagen. Vandaag staat het rechtergedeelte op de agenda. Dat is een iets korter stuk, waar ruim 2 uur voor staat.  De meelopende middelbare dames hielden onze groep vandaag voor gezien. Een aantal kinderen liepen vandaag in hun gisteren verworven T-shirts van de muur. Pieter en Laurens ook. Ondanks de inspanning van gisteren had eigenlijk niemand spierpijn, toch was de klim naar boven weer een uitdaging. Hijgend kwam iedereen boven. Vandaag mazzel met het weer, want relatief helder. Het zonnetje deed zijn best om erdoorheen te komen, dus hadden we een nog mooier uitzicht op de muur. Ondanks het feit dat de verrassing er af was, hebben we weer enorm lopen genieten tijdens de tocht Ook vandaag weer stevig moeten klimmen en dalen, maar ook nu weer was iedere stap het waard. Mede door het weer prachtige vergezichten op de muur gehad. Ik moet de foto’s nog terugzien, maar vrees dat het nooit zo mooi vast te leggen is als in het eggie…. Dat zullen er ongetwijfeld heel veel zijn, want zowel JP, Laurens en Pieter lopen met een camera rond!    Het grootste gedeelte van de groep is verder gelopen dat het formele eindpunt en gegaan tot waar er “een muur op de muur” is gebouwd.  Militaire zone. Dus niet handig om toch door te lopen.  Het laatste onofficiële deel was nog niet gerestaureerd en dus juist voor de meesten een extra uitdaging. Geen gelijke trappen, maar afgebroken stukken, geen balustrades aan de zijkant en veel bomen en struiken die op en in de muur gegroeid waren. Na het eindpunt weer retour en even voor 11 uur kwamen we moe maar voldaan weer aan in het hotel. Even snel douchen en een half uur later zat iedereen weer in de bus voor de terugrit naar Beijing.  Wederom 3 uur bussen. De snelwegen zijn overigens prima. Pas toen we de stad naderden werd het verkeer weer chaotisch. Opstoppingen, brommers, fietsers, 3-wielers die aan alle kanten je voorbij schieten en-of midden op de kruising stil blijven staan om je tasje even in orde te maken! Eenmaal uit de bus, bleken de spieren stijf !!!  de 3 treden voor het hotel werden niet soepel genomen!!!    Ook nu geen tijd om uitgebreid te relaxen, maar de koffers ophalen uit een hok, in de kamers installeren, een snelle handwas van de bezwete loopshirts en daarna weer fris en fruitig met de groep op pad. Vanmiddag staat een bezoekje van de “Tempel of heaven”  op de agenda. Feitelijk een enorm groot park met daarin een aantal gebouwen voor de toenmalige keizer. De bedoeling was dat hij in de tempel 1 x per jaar kwam bidden en offerandes achterliet en bad voor een goede oogst voor zijn volk. De tempel was mooi, maar niet heel erg bijzonder. Het complex wel enorm. Wat vooral erg in de smaak viel was de sfeer in her park en de lokale gebruikers van het park. Opvallend is dat vooral ouderen de parken gebruiken als sociale ontmoetingsplaatsen er wordt ontzettend veel gekaart en andere gezelschapsspelletjes gespeeld. Vaak ook met geld als inzet. In het park is een overdekt wandelpad, waar honderden  “oudjes”  zaten te kaarten etc. Muziek werd er gemaakt. Daarnaast in het park zelf individuele en groepen mensen 9 ook vooral ouderen) die tai-Chi  beoefenen en een heel openbaar fitnesspark, waar vooral heel veel tanige en gespierde (oude) mannen hun oefeningen aan het doen waren. Leuk om te zien en rustig langs te lopen. Foto’s maken vinden ze geen probleem. Ook dat is in andere landen wel eens anders.  Overigens worden wij zelf door hen ook vaak op de foto genomen ! In de metro onderweg naar het park stond ik trouwens naast een jonge chinees met een getatoeëerde sleeve.  Omdat ik hier weinig tattoos heb gezien, trok dat mijn aandacht. Met enige beroepsdeformatie dacht ik nog dat dat wellicht iemand van een triade kon zijn. Tot mijn grote verbazing EN ontzetting stond op zijn pols met enorme grote letters “Adolf Hitler”   getatoeëerd….  Bizar.  Na het park was iedereen moe en hongerig. Pieter was ronduit chagrijnig want de hongerklop…  Er moest dus met enige spoed eten in!  Aan de overkant van het park naar een soort shoppingmalll getogen, waar we een prima hap haalden. Na het eten even rondgelopen en bleek het een warenhuis te zijn met alleen maar namaak….  Apple, beads, telefoons, schoenen, tassen, de duurste merken voor weinig!  Pieter vroeg nog om een  handtas van Gucci (J !) en ook die kon ie van zijn zakgeld betalen J . Met een paar nieuwe “Nikes” , weer de metro in, voor het laatste onderdeel van de dag, de foodmarket. En dan niet een reguliere, maar een lokale markt.  Onderweg kwamen we langs een plein voor een (katholieke) kerk waar “ge square-danced “werd. Ik had dat al eerder op een ander plein gezien en dacht toen dat het line-dance was!  Op veel pleinen in steden komen mensen samen om op muziek hun dagelijkse work-out te doen. De kinderen, met Pieter voorop, hebben even mee staan doen. Dat vinden de lokale bewoners weer erg leuk, dus werden er over en weer foto’s gemaakt.  Eenmaal op de lokale markt was het een feest!  Echt alles wat maar kruipt/beweegt wordt hier verhandeld en gegeten !  Schorpioenen, duizendpoten, lamsballen, varkensoren, spinnen,  meelwormen, zeepaardjes en zeesterren ( beschermde diersoorten..) etc. Het enige waar wij ons aan durfden te wagen was slang! Dus dat gekocht en gegeten. Niet echt een culinaire verrassing, maar gewoon een taai stukje vlees!  Ondertussen barstte een ontzettende tropische regenbui los. Daar waar we allemaal de afgelopen dagen op de muur (onnodig) regenponcho’s in de tas hadden – we zijn hier immers in het regenseizoen-  bleek niemand die nu nog bij zich te hebben. Dus enigszins verzopen, maar met een dikke glimlach op het gezicht,  terug naar de metro voor de reis huiswaarts. Om 22.00 uur behoorlijk vermoeid terug in het hotel.