23 juli - Beijing

23 juli 2015 - Beijing, China

Populaire Pieter

Dag 6                         donderdag 23 juli    BEIJING

Vandaag wederom een vol programma. Omdat ook de Chinezen vakantie hebben en er dus overal dikke rijen staan, hebben we ervoor gekozen om een georganiseerde tour te boeken. De gecertificeerde gidsen mogen nl. overal met groepen langs, dus dat scheelt veel wachttijd en veel gesjok door de metro.  Daarom staat de bus voor ons klaar bij het hotel. Om 8 uur rijden we weg. De 1e locatie waar we eruit worden gegooid is Het plein van de Hemelse vrede ofwel Tianamen Square.  Het grootste plein van de wereld. Groot is het. Mooi is anders! Het is 900 meter lang en 600 meter breed. ( = 22 x de Dam!) Op de korte kant een grote Chinese toegangspoort naar de verboden stad. Op de lange kanten afschuwelijke jaren 50- communistische bouwwerken en midden op het plein het extreem grote wanstaltige mausoleum van “ chairman Mao Zedong”!  De grootste attractie van het plein zijn wijzelf !   Alle Chinezen willen met ons en leden van onze groep op de foto. Dat levert vele hilarische situaties op. Een van de meisjes van onze groep is een 1.85 meter lange blondine.  Vermakelijk is het om te zien hoeveel nekken er worden verdraaid. Zijzelf vindt het in het begin van de dag nog leuk… Zelfs onze generatie moet eraan geloven. Na enige tijd vervolgen wij onze weg en stappen de Verboden stad binnen, door de “Poort van de Hemelse vrede”.  In 1420 voltooid, na 12 jaar bouwen met 1 miljoen werklieden… Gebouwd in opdracht van een van de keizers van de Ming-dynastie. In totaal hebben er 24 keizers gewoond, totdat “The last Emperor” Puyi er in 1924 werd verdreven. De verboden stad was volledig ommuurd en verboden voor het volk.. De keizer was bang voor aanvallen en daarom lag er ook een 15 meter dikke (verschillende lagen) marmeren vloer in. Tunnels maken lukte dus niet. Eenmaal is het gelukt om de Beijing aan te vallen en de verboden stad in te nemen. De toenmalige keizer sloot zich op in zijn privé-vertrekken en pleegde zelfmoord. Einde Ming-dynastie, start van de Qing-dynastie! Het is immens groot maar niet heel mooi en/of verfijnd Verschillende binnenpleinen doorgestoken, regeringszalen en privé-vertrekken gezien. Via de tuin aan de andere kant de verboden stad weer verlaten.  Buiten aangekomen de kunstmatige heuvel beklommen om uitzicht over de verboden stad te krijgen. Indrukwekkend uitzicht op Beijing en de verboden stad. De voeten en kuit- en dijspieren ( van de beklimmingen van de afgelopen 2 dagen) gingen aardig protesteren gedurende de afdaling. We moeten iedere keer na een pauze weer even de stramme benen opstarten!  Beneden de bus in, onderweg naar de beloofde Peking-eend. De specialiteit van de stad. In het restaurant werd de tafel weer in razend tempo vol gezet met heerlijkheden. Over de Peking-eend waren de meningen verdeeld!  Vervolgens in de bus door naar het Zomerpaleis. Als het in de stad te heet werd, koos de keizer en zijn gevolg voor hun optrekje buiten de stad. Hier wel bomen en een groot meer. Als wij het voor het zeggen hadden, hadden we hier het hele jaar door gewoond!  Fijne sfeer, n verkoelend briesje over het water en mooie paleizen en pagodes. We startten ons bezoek met een boottochtje over het meer in een drakenboot. De gids drong enorm voor, dus de 1e boot was direct voor ons ! ( genant, maar wel lekker..). Daarna ruim een uur rondgekuierd en wederom de hoogste “heuvel van het lange leven” beklommen om de boeddhistische tempel met prachtig 12-armig boeddha beeld te bewonderen. Bijzonder ook was de 700 meter  “lange houten galerij”.  Feitelijk een volledig met 4000 schilderingen verfraaid wandelpad. Tevens een blik geworpen op de marmeren boot in het meer. Hierna terug in de bus en “nog even uitgestapt bij het  “Vogelnest”.  Het bijzondere stadion van de Olympische spelen van Beijing 2008. Kort rondgelopen en daarna retour hotel. Iedereen behoorlijk vermoeid na een lange dag hoogtepunten van Beijing. N uurtje gebadderd en opgefrist en daarna nog een rondje omgeving. Klein hapje eten en wat rondgelopen langs het meer. Overal straatartiesten en muziekbandjes. Gezellige atmosfeer ! Daarna de voetjes eindelijk wat rust geven.

1. Ther:
    23 juli 2015
    Alles gelezen en wat zien julllie veel. Mooi Pieter op de foto te zien met leuke chinese meisjes.
    Zie ik ook wat leuks.
    Neem nu maar even rust ........Piet en hartelijke groeten H & Th.