6 augustus : Shenzhen - Hongkong

11 augustus 2015 - Hong Kong Island, China

JP op VictoriaPeak Hong Kong

Dag 21           donderdag 6 augustus.   Shenzhen- Hongkong

Pffff. Wat een nacht!  De kinderen hebben uitstekend geslapen, maar JP en ik hebben een korte en onrustige nacht gehad. De nachttrein is niet mijn favoriete vervoermiddel geworden deze rondreis!  We hebben wederom vertraging, nu bijna anderhalf uur. Soms staan we deze nacht 45 minuten stil op een perron. Het is een komen en gaan van mensen, er wordt van alles omgeroepen en verkopers met eten en drinken komen luidkeels roepend door het gangpad voorbij. Weinig slaap dus. We  ontbijten ’s morgens vroeg met meegebrachte broodjes en pas om 11.30 uur komen we aan in Shenzhen. Daar laden we de bagage en onszelf in een spiksplinternieuwe bus met het stuur aan de rechterkant. Even wennen dus met instappen!  Shenzhen is de laatste stad in China voordat je de grens naar HongKong overgaat. Ondanks het feit dat Hongkong sinds 1997 al bij China hoort is de grensovergang geen sinecure.  We moeten eerst de bus uit met alle bagage, paspoort en ingevulde formulieren lopend door de douane China uit. Daarna weer met alle rotzooi de bus in, om een kilometer verder dezelfde handelingen te verrichtten, nu om Hongkong in te mogen. Omslachtig en, na een (te) lange reis, worden we het gesjouw en rompslomp een beetje zat. Iedereen is moe en toe aan een frisse douche. Gelukkig staan er geen rijen. Kennelijk is het gebruikelijker dat je hier 2 uur overdoet… Wij rijden na 40 minuten richting de stad. Het is hier ook China, maar echt een ander land!! Het verkeer is gedisciplineerd, er wordt niet getoeterd! ( halleluja!) en er zijn geen scooters/ (brom)fietsen etc.  het is heuvelachtig, groen en we zien enorme bruggen die de eilanden met elkaar verbinden. Het is een mooie 1e aanblik op de stad. En ondanks het feit dat we terug zijn in een grote stad; geen smog! We arriveren in het Pandahotel en willen maar 1 ding. Snel naar de kamers om te kunnen douchen en schone kleren aan te doen. Om 15.00 uur gaan we eerst even geld wisselen, want ze hebben ook een eigen munteenheid. Daarna moet er echt voer in!  We eten in de nabijheid van het hotel en gaan daarna met de metro naar Hongkong-Island. Daar aangekomen lopen we door Hongkongpark richting de oude tram. De bedoeling is om met het trammetje omhoog te gaan naar Victoriapeak; Het uitzichtpunt over Hongkong. Als we bij de tram aankomen, blijkt dat we niet de enigen zijn…. Massa’s mensen staan keurig in lijn ( de Britse invloeden zijn duidelijk zichtbaar!). Daar hebben we niet veel zin in. We stappen dus in een taxi, die ons via slingerwegen naar boven brengt. Daar aangekomen is het uitzicht over Hongkong gaaf!  Aan een zijde van HongKong Island kijk je uit over groene heuvels en daarachter de zee met en veel eilandjes voor de kust. Aan de landzijde zie je de enorme skyline met alle hoge gebouwen, maar ook de diverse havens. Mooi. We zitten een poosje boven en gaan dan via een shoppingmall ( ongeveer op iedere hoek van de straat zit er hier een) naar het busstation. Via een reguliere openbaarvervoer lijn zakken we af naar “zeeniveau”.  We stappen weer uit bij het metrostation en gaan onder de grond richting Kowloon, het deel van de stad wat op het vasteland is gevestigd. We bezoeken de Nightmarket. Een gezellige straat vol marktkraampjes met elektronica, zijde kleding en veel eetstalletjes. Al snel blijkt dat afdingen hier niet gebruikelijk is. We zaten er net zo goed in! Lau en Pieter hebben hier ook nog een missie voor een  laptop ( lau tbv zijn studie in Delft) en mobiele telefoon ( Pieter). Hongkong kent geen belasting op gebruiksvoorwerpen, dus daarmee is het een shoppingwalhalla. Vandaag lukt het nog niet, dus keren we, na een koffietje (ouders) en hapje (kids) rond 21.00 uur weer terug richting de metro. Onder ons hotel ligt ook een shoppingmall, dus daar doen we ook nog even een snel rondje. Laurens besluit daarna Pieter na aankomst in het hotel nog even een lesje Poolen te leren, maar komt na een uurtje even klagen. Kennelijk hoefde hij zijn kleine broertje niets meer te leren J!  Ondanks de lange en vermoeiende reisdag, liggen we er vandaag niet vroeg in. De 1e indrukken van Hongkong zijn positief.