5 augustus : Yangshuo - Shenzen

11 augustus 2015 - Hong Kong Island, China

Dag 20           woensdag 5 augustus       Yangshuo- Shenzen

Gisteren bleek dat een biertje in de uitgaansgelegenheden hier dusdanig aan de prijs is, dat Lau onvoldoende geld bij zich had om een rondje kon geven. De zuinige Hollanders zijn dus maar naar de Supermarkt gelopen, hebben daar een paar biertjes gekocht en een gezellige avond op de hotelkamer gehad! Wij worden deze ochtend opgehaald met een bus om naar Xingping te gaan. Een stadje even verderop aan de rivier de Li. De chauffeur rijdt als een malloot. Lili heeft er al een aantal keren iets van gezegd, maar hij rijdt als een dwaze door. Pas als een van de medereizigers naar voren loopt en dreigt uit te stappen, pas hij zijn rijgedrag iets aan. In Xingping stappen we over op golfkarretjes en rijden naar de rivier. Daar aangekomen kunnen we inschepen. Ditmaal met 4 personen in een iets grotere (nep) bamboo-boot met een longtail-motor. De toppen van het Karstgebergte zijn in dit gebied het mooist. Omdat de rivier hier behoorlijk kronkelt, krijg je na iedere bocht weer een prachtig uitzicht. We varen ongeveer 1 uur. Omdat onze schipper kennelijk diesel wil besparen, gaan wij in een langzaam tempo de rivier over. Iedereen haalt ons in, waardoor wij een half uur langer op het water mogen verblijven. Op het keerpunt, waar we even uitstappen,  krijg ik nog een stok in mijn handen gedrukt, waarop 2 aalscholvers zitten. Deze vogels worden hier veelvuldig ingezet om de vissers te “helpen”.  De beesten duiken een vis uit het water, maar omdat ze een ring om hun nek hebben, kunnen ze deze niet doorslikken. De visser haalt zo zijn visjes makkelijk op. Bij aankomst zit iedereen op ons te wachten Snel een ijsje kopen voor de verkoeling, want de temperatuur is wederom hoog. Dan dezelfde manier terug naar Yangshuo.  Daar aangekomen lopen we de stad weer in om te lunchen. Na de lunch gaat JP nog wat met de kinderen shoppen en ik loop, samen met een andere vrouw uit het gezelschap, naar de massagesalon. Ditmaal voor een uitgebreide lichaamsmassage. Volledig vertroetelt stap ik na een uur de deur weer uit. Ik verwachtte eigenlijk dat de jongens snel zouden zijn uitgeshopt en al richting zwembad waren, maar als ik bij het hotel aankom, staan ze net op het punt te vertrekken met het golfkarretje. Ik kan direct instappen. 5 minuten later lopen we richting een prachtig gelegen zwembad. Het ligt precies tussen 3 bergtoppen ingeklemd. We brengen een rustig middagje door in en aan het water. Aan het einde van de middag gaan we retour hotel. We hebben namelijk wederom een nachttrein voor de boeg. Om 18.00 uur stappen we in de bus die ons terug naar Guilin brengt. Een rit van ruim 2 uur over een enorm slechte weg. Dat is de eerste keer deze reis! We rijden met een slakkengang hobbelend de 65 km richting het treinstation. Daar aangekomen is het in het station weer een drukte van jewelste. De omroepster schreeuwt met knerpende stem om de haverklap van alles door de speaker.  En om iedereen extra te waarschuwen klinkt er af en toe een extreem harde beltoon. Je wordt vanzelf doof hier! Pas als de nachttrein op het platform staat, mogen de honderden passagiers de wachtruimte verlaten. Met alle bagage die iedereen meesleept en 1 roltrap is dat dus onmogelijk. De trein vertrekt daardoor (nooit) op tijd. Met enige moeite bereiken wij ons “hokje”. In tegenstelling tot vorige keer, - toen lagen we nogal verdeeld over een hele wagon,- slapen we nu met ons gezin samen in een “hok van 6”.  Bovendien is er iets minder inkijk vanaf het gangpad. Pas later deze nacht stapt er op een volgend station een Chinees meisje in het 6e bed. Lau heeft leuk uitzicht! Om 22.00 uur gaat wederom het licht abrupt uit…. Pieter draait zich om en ligt direct te pitten. Anderen lezen nog wat op de e-readers/ I-pad, telefoons etc.