4 augustus : Yangshuo

4 augustus 2015 - Yangshuo, China

Op de fiets

Dag 19 dinsdag 4 augustus Yangshuo

Vandaag staan we om 8 uur, na het ontbijt, in de lobby te wachten op de lokale gids die ons vandaag mee op fietstour door de omgeving zal meenemen. Zijn naam is Billy. Vandaag dus op stap met Lili en Billy. (Het wachten is nog op Willy :- ). We lopen naar de grote winkelstraat om onze fietsen op te halen. Wij pakken allemaal een mountainbike. Een aantal dames uit de groep pakken een gewoon klein damesfietsje. Dat zal later op de dag geen handige keus blijken te zijn!

We fietsen eerst nog door de hectiek van het stadje. Yangshuo is HET toeristische middelpunt voor de Chinezen die het Karstgebergte willen bekijken. Druk dus. Maar na een paar straten zijn we al behoorlijk uit de mierenhoop weg en fietsen we over rustigere wegen door het bijzondere landschap. Billy kan echter niet zo heel goed fietsen, soms hard, soms zacht, richting geeft ie niet aan, communiceren doet/kan ie ook niet, dus het loopt soms niet helemaal… Maar….. hij kent de streek erg goed, en dus ook alle achteraf weggetjes en kleine fietspaden. Al snel wordt het dus een echte mountainbike route. Helemaal leuk dus, vooral ook omdat de uitzichten en vergezichten naar die bijzondere bergtoppen in de omgeving mooi zijn. Na verloop van tijd crossen we dwars over keien en zand door de akkers. Daar gaat het met een van de dames -op een gewoon fietsje-, fout. Die botste tegen een kei en viel om. Grote snee in haar knie. Lili ging met haar retour. Wij fietsten met Billy door. We komen langs akkers met rijst (natuurlijk) maar ook boomgaarden met Pomelo’s en granaatappels. We fietsen deze ochtend bijna 4 uur. Op het einde nog een flinke berg op over een kiezel/keipaadje, met als beloning een heuse (mountainbike) afdaling! Was echt gaaf! Helaas ook niet voor iedereen…. 1 van de andere moeders durfde niet en heeft het hele laatste stuk gelopen. Rond 12.00 uur kwamen we flink bezweet aan bij de rivier. Daar zouden we op bamboevlotten een boottocht gaan maken. Helaas was Billy ook geen held in organiseren, dus dat liep niet helemaal soepel. Eerst maar aan de lunch dus. Even buiten de stuit een restaurant ingelopen. Voor het eerst niet helemaal lekker gegeten. Teveel groente, volgens de kinderen :-) en volgens de ouders teveel bot en graat in de vlees- en visgerechten…Dit keer voor het eerst fried rice ( soort nasi) erbij, dus daar hebben de meesten van ons de honger mee gestild. Daarna alsnog terug naar de rivier voor de “bamboe-experience.”. 10 grote bamboestokken aaneengeregen tot een vlot. 2 Stoeltjes erop met een parasolletje erbij. Achter op het vlot een man met grote bamboestok die zijn vrachtje langzaam de rivier af laat zakken. Een tocht van anderhalf uur gemaakt. Zeer rustgevend, zeker na de inspanning van de ochtend. JP en ik hebben allebei een “knikkebol” momentje. De bergtoppen glijden langs ons voorbij en voor ons zijn alle kinderen verwikkeld in een enorm watergevecht. Langzaam zakken we de rivier af en passeren ondertussen een 6-tal dammetjes met hoogteverschil. Die zorgen voor wat extra snelheid en jolijt. Na dit tochtje zijn de fietsen alweer naar onze aanlegplaats gebracht, dus kunnen we direct weer op de pedalen. We fietsen naar de “Moon-hill”. Een bergtop met een groot gat erin, in de vorm van een maan/ halve cirkel. Het is een K- end met trappen omhoog. 1000 stuks zijn het. Puffend en hijgend en kletsnat, staan we laten boven. Het uitzicht is het echter meer dan waard. Wij kijken naar beneden en zien allemaal “puisten” in het landschap. Omdat het echter al later in de middag wordt, en we vanavond nog een show te gaan hebben, moeten we vrij snel de afdaling inzetten. Beneden gekomen hebben we Lili een record bezorgd. In 45 minuten naar boven en beneden. Daarna met enig tempo terug naar Yangshuo. Dus ook het drukke verkeer in. Na nog een half uur stevig doorfietsen, laten we de fietsen achter bij de verhuurder en lopen terug naar het hotel. We hebben een uurtje voor het douchen, omkleden en eten. JP haalt bij een lokaal bakkertje snel wat broodjes en die eten we in de hotelkamer lekker op.

Om kwart voor 7 staan we klaar om opgehaald te worden voor een show in de buitenlucht. Het heet Liu San Jie ( Derde zus Liu) en de choreograaf/regisseur is Zhang Yimou, de regisseur van de prachtige openingsceremonie voor de Olympische spelen in Beijing (2008) en van oa. De film Raise the red Lantarn. Even buiten de stad, in een bocht van de rivier de Li, hebben ze een theater gebouwd. Als de show om 19.45 uur begint is het al aardedonker. Met prachtige lichteffecten wordt het Karsgebergte uitgelicht. We zitten ruim een uur naar een adembenemend mooi schouwspel te kijken. Het is tevens de kracht van het getal, want aan de show doen maar liefst 1300 acteurs en figuranten mee. Zou in Nederland dus onbetaalbaar zijn. We waren vooraf door Lili gewaarschuwd, dat de grootste dissonant niet de show zou zijn, maar het Chinese publiek. En dat blijkt te kloppen! Ze kletsen en schreeuwen gewoon door. Kinderen janken en er presteert er eentje achter ons om “gewoon” op de mondharmonica te spelen, terwijl er in de show gezongen wordt (!!) . Bizar volk! In Shanghai liepen er voordat de voorstelling echt ten einde was al heel veel volk weg, dat gebeurt nu weer. Voordat de acteurs en figuranten weg zijn gelopen, is het halve theater al leeg…. Maar. Wij hebben genoten. Met een minibusje zijn we rond 22.00 uur weer terug in het hotel. Ik blog, Pieter volgt het nieuws op NU.nl ( natuurlijk voetbal), JP is even geld pinnen ( het gaat hard) en Lau en Iris gaan weer met een paar andere ‘jongvolwassenen’ een avondje stappen. Dat is vanavond voor hen waarschijnlijk de laatste kans.

1. Ther:
    4 augustus 2015
    ' t Was heel erg leuk om te lezen, het fietsen dat jullie als Dutchies natuurlijk uitstekend beheersen, de mooie foto van het fietsen, leuk en wat sta jij goed op de foto Piet, kan zien dat je geniet. Merkwaardige mentaliteit bij de mooie voorstelling die jullie zagen.....maar jullie hebben ervan genoten en da's de hoofdzaak.
    Veel plezier nog maar heel kort nu