Dag 10 : Etosha - Tsinstabis

17 juli 2013 - Rundu, Namibië

Dag 10                  Dinsdag 16 juli                  Etosha- Tsinstabis

7 uur ontbijten, 8 uur in de truck. Wederom geen grote afstand vandaag, dus na een uurtje of 3 rijden kwamen we volledig in the middle of nowhere aan.  Zeer primitieve campsite, zonder elektriciteit, maar wel met een groot extra, namelijk en ‘treesleeper”. M.a.w. een groot platvorm in de boom, boven een uitgestorven termietenheuvel, waar de kinderen vannacht gezamenlijk zullen gaan slapen.  Vandaag staat in het teken van de San, ofwel de bosjesmannen.  Na de lunch kregen we een 2 uur durende rondleiding rondom het kamp, door de bossen en struiken. Bosjesman Mozes, legde in het 1e deel voornamelijk uit over de bomen en hun nut voor de bosjesmannen. Onder andere uitleg gehad over hun gifpijlen waarmee ze op wild jagen ( en ooit ook op andere stammen en overheersers). Dat gif wordt onttrokken uit de Kanniedoodnie-boom…(Afrikaanse naam). Het 2 deel was voornamelijk een spoorzoekcursus. Dus de groep is volleerd geworden in het volgen van diverse soorten wild en vogels! Het laatste deel ging vooral over de tradities van de bosjesmannen en maakte hij binnen 2 minuten handmatig vuur ( Ja Pieter, zonder aansteker/lucifers!) Verder een middag zonder invulling, dus hebben we heel veel spelletjes gespeeld en een gezellige middag gehad. Na het eten zijn we in het pikkedonker door het bos naar de plek van de bosjesmannen gelopen. Hier kregen we een aantal traditonele bosjesmannen-dansen voorgeschoteld. Een aantal ouder vrouwen, een paar jonge moeders met baby’s en een paar jonge meiden. 2 oude opa’s ( shamanen) en een jonge jongen, alle volledig in traditionele kleding. Diverse “happy-dansen”, een “bedank-voor de goede-jacht-dans” en een inwijdingsritueel voor een jongeman die Shamaan wordt en een dans waarbij een jong meisje voorbereid wordt voor het huwelijk. Indrukwekkende avond met veel gezang en dans onder een half volle maan….. de ouders lagen vanavond eerder in bed dan de kideren, die nog lang hebben zitten te weerwolven op hun platvorm.