Dag 10 : San Cristobal - Chiapas de Chorzo

31 juli 2014 - Amsterdam, Nederland

IMG_9382  GOPR0451

Dag 10:  San Cristobal- Chiapas de Chorzo

Donderdag 31 juli;  Vandaag was een top-dag! Wederom een lazy-start. Geen tijdsindicatie voor het ontbijt. Dus de tijd aan onszelf. Na het ontbijt met JP en Pieter de wandeling naar boven (kerk op hoge heuvel) gedaan. Mooi uitzicht over de vallei van San Cristobal. Dit keer wel een volledig Katholieke kerk, met lijdensweg en aparte mariakapel. Echter via een klein deurtje kwamen we in een extra apart kapelletje, en ja hoor… Ook hier traditionele Tzotzi-indianen die hun eigen rituelen met kaarsen en offeranden aan het uitvoeren waren. Op ons gemakje teruggelopen naar het hotel. Koffers klaargezet en aan de overkant van het hotel een heerlijke en loeihete cappuccino genoten. Koffers werden wederom in een pick-up naar de bus gebracht en wij voor de laatste keer dwars door het stadje richting bus. Deze stad is een aanrader. Ook al vanwege het klimaat. De stad ligt op hoogte en daarom was het de afgelopen 2 dagen voor ons een prima temperatuur. (25 graden, dus niet bloedheet.) Luis slingerde om precies 12.00 uur de bus door het drukke stadsverkeer richting uitvalsweg naar Chaipas de Chorzo.  Vandaag een zeer kort ritje van een klein uurtje. Bijzonder is echter dat we van grote hoogte; 2120 meter, binnen het uur naar slechts 400 meter afdalen. Als we uit de bus stappen, voelen we direct de warmte weer. We laten de bagage bij de bus. Die wordt naar het hotel gebracht en we lopen naar de rivier. Daar aangekomen gaan we eerst nog even lunchen. Om 14.00 uur staat er en grote speedboot voor ons klaar voor wat later bleek de vaart van ons leven!  We hebben een boottocht van 3 uur voor de boeg. In 1e instantie leek me dat nogal lang, maar niets bleek minder waar. We varen namelijk door een Nationaal Park; Canon de Chezumal. Een enorme diepe kloof, waar,  op sommige punten, de rotswanden ruim 1000 meter recht omhoog gaan. Het water is op sommige plaatsen 400 meter diep. Het doet op sommige plekken aan de Grand Canion denken, alleen kijk je daar de diepte in en varen we hier dus door de rivier. Bovendien barst het van de dieren. Het begint met enorme hoeveelheden gieren, maar we zien ook slingerapen in de bomen en heel veel krokodillen. Sommige exemplaren zijn enorm. Ook zien we pelikanen en witte mini reigers. De natuur en de uitzichten in de kloof zijn overweldigend en als extra attractie scheurt de boot op sommige plekken met enorme snelheid er door heen. Snelheden van 50 a 60 km p/u. Kom daar maar eens om, in een natuurgebied in Nederland!  Mooie bijzondere watervallen stortten in de rivier en op het eindpunt van de tocht komen we uit in een stuwmeer. De stuwdam wekt ruim 43% van de energie voor Mexico op. Na een bijzondere welbestede middag komen we rond 17.00 uur weer aan bij ons beginpunt en lopen we naar ons hotel. Iedereen duikt nog even het zwembad in. Eerst nog even paniek, omdat de tassen van Pieter en Lau onvindbaar waren. Ze bleken echter in een kastje in de badkamer te zijn gezet…. Na de verfrissend duik in het zwembad lekker gegeten in het hotel. Morgen weer vroeg op dus rond 22.00 uur uur zit iedereen weer op zijn/haar kamer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mariska Hooijer:
    4 augustus 2014
    Mooi geschreven weer. Dat boottochtje ziet er wel spectaculair uit. Mooie foto van de krokodil (je zal hem maar tegenkomen naast je !!).