Dag 10 - Monument Valley - Moab

30 juli 2010 - Moab, Utah, Verenigde Staten

DAG 10  MONUMENT VALLEY- MOAB                   donderdag  29 juli 2010

Vandaag starten we heel  rustig op. Na het ontbijt vertrekken we pas rond 09.30 uur richting VisitorCenter van Monument Valley. Voordat we vertrekken heeft Pieter nog een leuke actie!  Tijdens  het aantrekken van zijn sandalen, leunt hij tegen debinnen muur bij de deur van de camper, voor wat steun. Daar hing echter ook een poederblusser, die hij daardoor in werking zette ! De hele binnenkant van de camper onder het poeder!!  Poetsen dus…  Aangekomen bij Monument Valley  blijkt dat de regen van vorige week er voor heeft gezorgd dat het pad in de Valley onbegaanbaar is voor campers. Personenauto’s hebben ook grote moeite, maar dat gaat nog net. We besluiten daarom alleen de uitkijkpunten vanaf het Visitors Center te doen en niet het rondje zelf te rijden. Na een klein uurtje rondgekeken te hebben vertrekken we naar Moab, een reis van  een kleine 3 uur. Vanaf een aantal scenic views maken we nog wat foto’s van Monument Valley. Het langschap is wederom prachtig. Daarna gaan we echt op reis. We bevinden ons vandaag en de komende dagen in Utah, de 3e staat tijdens onze reis. In 1e instantie rijden we nog door het rode rotsenlandschap, maar na enige tijd verandert dat plots in enorme landbouwvelden en boerderijtjes. Veel silo’s en rode houten schuren….  Daarna, naarmate Moab dichterbij komt wordt het toch weer rotsachtig,  droger en warmer. We hebben de afgelopen week behoorlijk warm weer gehad. In ieder geval tot en met Page. Gisteren in de rit naar Monument Valley kregen we te maken met wat lichte bewolking en wat minder heet weer. Wel aangenaam ! Vandaag is het ook de hele dag licht bewolkt en onderweg hebben we een klein buitje. De temperaturen zijn echter aangenaam, zo rond de 25 graden. In Moab aangekomen gaan de kinderen natuurlijk meteen weer het zwembad in. Wij pakken alle info die we hebben gekregen bij onze camping, -Cannyonlands in Moab-, en het informatiecentrum erbij. We boeken een rafttocht morgen op de Coloradorivier. Na 2 uurtjes rust, gaan we rond 16.30 uur richting Nationaal Park “The Arches”. Voor Amerikaanse begrippen een klein park, want maar 32 miles in lengte. Het is vooral bekend vanwege zijn enorme natuurlijke bogen (arches) in de rode rotsen.  Omdat we vandaag niet heel veel tijd hebben om een lange wandeling te maken, doen we 2 “zijwegen “ in het park. De 1e is “The windows section”.  Hier zijn een 3 tal enorme bogen te zien. Van een afstand zijn ze al indrukwekkend, maar als je via een korte trail dichterbij komt zie je pas echt goed hoe groot ze zijn. We merken vandaag voor het eerst enige desinteresse bij de kinderen. Wij krijgen ze met moeite uit de camper omdat ze een lekker filmpje aan het kijken waren. Het landschap kan ze even iets minder boeien. Als blijkt dat ze onder en bij de bogen ook behoorlijk kunnen klimmen is het enthousiasme gelukkig weer helemaal terug. We doen de North- en Southwindow en Turrent arch en willen daarna naar de naarbijgelegen Double Arch gaan lopen. Dan begint het echter te gieten !! Aangezien de rotsen dan behoorlijk glad worden besluiten we even een drankje te nemen in de camper. Toch weer enorm handig zo’n huis op wielen. JP doet een snelle powernap en dan blijkt dat de regenbui een enorme dubbele regenboog heeft veroorzaakt over de 2 bogen. Na 20 minuten is de bui weg en gaan we de korte klim omhoog naar Double Arch. Prachtig….  Rond 18.30 rijden we naar Wolf Ranch, een heel oud boerderijtje ui 1902 waar jaren een kluizenaar woonde. Van hieruit loopt een trail naar Delicate Arch. Aangezien daar 2 uur lopen voor staat en wie niet willen riskeren dat we in het pikkedonker komen te zitten, besluiten we naar een Viewpoint door te rijden. We moeten alsnog een stukje van een kleine kilometer omhoog klimmen en hebben dan een wonderlijk uitzicht op deze boog. Hoog, bovenop een gladde rode rots, staat een solitaire boog. Als we terug bij de camper zijn, rijden we naar Moab terug en zijn pas rond 20.30 uur op de camping terug. We eten buiten bij de picknicktafel. Daarna gaat Pieter naar bed en lezen Iris en Laurens hun spannende boeken en buig ik me over de blog.

1. Karin en Nico:
    30 juli 2010
    Hallo luitjes in the far west of the United States of America. Wat een fantastische verhalen, als de kinderen het zat worden, dan kunnen zij hier op kantoor zitten en neem ik hun plaats wel in

Hier in het Haarlemse alles zijn gangetje, de Haarlemmers zijn op vakantie en de toeristen hebben de plaats ingenomen. Karin is een weekje naar Zwitserland en ik hou het schip drijvend.

Geniet nog heel erg van jullie fantastische reis, jullie reisverslagen zijn heel leuk om te lezen en 's ochtends bij de eerste kop koffie heerlijk om wakker te worden.

Groetjes Nico (en Karin natuurlijk)