Dag 12 - Moab - Capital Reef

1 augustus 2010 - Fruit Heights, Utah, Verenigde Staten

DAG 12                MOAB- CAPITAL REEF/ FRUITA                 Zaterdag 31 juli 2010

Vandaag staan we weer vroeg op en om 08.00 uur draaien we de weg op in de richting van NP Arches. Donderdagavond hebben we een gedeelte ervan gezien en vandaag willen we een grotere wandeling maken. Vanwege de hitte willen we daarom vroeg beginnen. We rijden naar Devils’garden en ontbijten eerst nog even voordat we gaan vertrekken. Om 09.00 uur starten we onze “hike”. Het eerste stukje is nog een echt pad, maar vlak daarna voert de route slechts nog over rotsen. Op sommige stukken echt flink omhoog en heb je armen en benen nodig. Kaassie dus voor de kinderen, die dit soort “paden” heel erg leuk vinden. Na een kort stukje komen we al bij de eerste arch,  de landscape arch. 32 Meter hoog en 93 meter breed. Een aantal jaar geleden is er een stuk uitgevallen, maar hij staat nog. Daarna verder over 2 zijroutes naar de Navajo-Arche  (heel mooi) en Partition-arch. We komen wederom weer veel dieren tegen, hagedissen in allerlei soorten en veel eekhoorns, herten etc.   Na deze 2 bogen wordt de route helemaal spectaculair. We lopen over  een afgeronde “bergkam’  en de uitzichten zijn weer bijzonder.  Na bijna 2 uur bereiken we het eindpunt van de heenroute;  Double O Arch.  We rusten wat uit en daarna lopen we in een uurtje terug naar ons vertrekpunt. Aan het einde van de route voelen we allemaal dat we een behoorlijke fysieke inspanning hebben gepleegd. Laurens heeft die onderweg voor zichzelf nog versterkt door af en toe aan “freestyling” te doen!  We hadden vandaag  bovendien nog de mazzel dat het niet strakblauw was, maar af en toe een wolkje voor de zon en een rustig briesje. Dat, en het bijzondere pad maakte deze wandeltocht tot een aanrader. Rond 13.00 uur rijden we dit bijzondere nationale park weer uit en gaan op pad naar onze volgende tussenstop; Capitol Reef. Een wat onbekender park en daarom ook rustiger. We pakken vandaag de snelst mogelijke route en rijden daarom voor het eerst sinds Los Angeles  weer een stukje over een snelweg. Daarna weer over de 1 baansweg richting Hanksville en Capitol Reef.  Rond half 4 rijden we het park in. Midden in het park licht een klein gehuchtje dat Fruita heet. Rond 1890 kwamen hier 8 Mormoonse gezinnen in totaal isolement hier een bestaan opbouwen. Dat deden ze door bij de samenkomst van 2 beken een boomgaard te beginnen. De boomgaard bestaat nog steeds en maakt inmiddels deel uit van het nationale Park. De gebouwtjes die ze hebben neergezet, staan er ook nog; de school ( 4 bij 4), de smederij en 2 boerderijtjes. Een ervan is als museumpje ingericht.  Als we aankomen is het heerlijk weer, zo’n 28 graden en de campground heeft geen water/electriciteit voor de campers. Daarom zijn die er ook weinig en staan hier vooral veel “echte” kampeerders.  Er hangt een heel lekker sfeertje en wij staan aan de buitenkant, naast de beek en een grasveldje waarin 2 paardjes lopen. We verkennen de omgeving en doen spelletjes aan onze picknicktafel. In de tussentijd komen er steeds meer hertjes/deer uit het bos een kijkje nemen. De tegenstellingen deze vakantie zijn en blijven bijzonder. Gisteren stonden we midden in het dorp Moab, aan de doorgaande route , naast de Mac en Bugerking. Vandaag in een natuurpark zonder enige reclameuitingen in alle rust… Fruita rocks….  We koken zelf en stoken natuurlijk weer een vuurtje in de BBQ-plaats. We doen nog een rondje catan en daarna gaan de kinderen slapen en pakken wij onze boeken..