Dag 12 : Rundu - Divundu

18 juli 2013 - DIvundu, Namibië

Hippo

Dag 12                  donderdag 18 juli            Rundu- Divundu

Verjaardag van Laurens (16 !)  en Nelson Mandela (95).  Gisteravond hebben de kinderen onder aanvoering van Cassidy een wild spel gedaan, waarbij Laurens flink achterover is gevallen met zijn hoofd op een tafel. Grote bult op zijn achterhoofd en ook een beetje hoofdpijn/misselijk. Daarom is hij vroeg naar bed gegaan. Dat was een excuus  voor meerdere kinderen om vroeg af te taaien. Dat gaf ons de gelegenheid om de truck te versieren met slingers en ballonnen. Vanmorgen vroeg bij het huisje van Laurens en de 3 andere jongens, samen met JP  gezongen voor de birthdayboy en zijn sweet sixteen’s birthday.  Op het gazonnetje bij de bar ontbeten en daarna de truck weer in. Lau kreeg een aantal chocoladerepen als cadeautjes van zijn medereizigers. Ons cadeau houdt hij tegoed in Nederland. Pas om 9 uur vertrokken we voor een ritje van een kleine 3 uur richting Divundu. Ook gelegen aan de Kavango, maar een stukje oostelijker en zuidelijker. Niet meer aan de grens met Angola, waar deze rivier ontspringt, maar vlakbij de grens van Botswana. Gisteravond ben ik nog naar de rivier gelopen rond zonsondergang. Aangezien hier krokodillen zitten, was ik enigszins bang om door het smalle paadje langs het hoge riet te lopen. Zeker toen ik geritsel hoorde ik het riet. Met versnelde pas ben ik snel doorgelopen. We zitten nu niet meer bij een stad, (Rundu)  dus de kans op krokodillen en nijlpaarden is hier vandaag een stuk groter.  We hebben op de campsite, die prachtig gelegen is langs de rivier, gelunched en taart gegeten voor Lau’s verjaardag. Daarna op een brede boot gestapt om op zoek te gaan naar Nijlpaarden en krokodillen. En er heel veel gezien!  Vooral heel veel nijlpaarden. De beesten die in Afrika voor de meeste doden zorgen. Als je ze echter ziet, zoals wij vandaag heb je daar nauwelijks beeld bij. Groot, log en als de boot in de nabijheid kwam van de zandheuveltjes in de rivier waar ze lekker op lagen te zonnen, direct opstaand en het water in lopend.  Het oogt dus vredelievend! Mooi..! 2 krokodillen gezien en veel kinderen die in mokoro’s aan het varen zijn. Mokoro’s zijn uitgeholde boomstammen waarin wij over 2 dagen ook gaan varen over de Okavangodelta….. De Delta waarin deze rivier uitmondt en niet verder stroomt vanwege de Kalahariwoestijn. Ik moet zeggen… ik ga er in, maar alleen omdat ik me niet door mijn angst voor krokodillen wil laten weerhouden. Rond  half 6 weer terug op de campsite, waarschijnlijk een van de meest idyllische plekken tot nu toe, en nu zit het hele gezelschap op een fantastisch terras, met uitzicht op de rivier en de ondergaande zon. En ze hebben cocktails in de bar..  Ik schat in dat Laurens vanavond voor het eerst mag meedoen!