Dag 13 : Divundu - Ma'un

25 juli 2013 - Livingstone, Zambia

Dag 13                  vrijdag 19 juli                     Divundu- Ma ‘un

Vandaag verlaten we Namibië en gaan naar Botswana. We zitten om 8 uur in de truck en hebben slechts een half uurtje nodig om bij de grensovergang te komen. Onderweg treffen we ook nog diverse giraffes, olifanten en ander klein wild. O.a. dik diks; een heel kleine antilope soort ( bijna formaat haas). Bij de grens moeten we de truck uit, stempelen, formuliertjes invullen en daarna lopend het land verlaten. Stukje Niemandsland in en dan in de grenspost van Botswana hetzelfde stempelproces opnieuw. Morrison moet met de truck nog veel meer handelingen verrichtten, maar na een dik half uur zit alles erop en rijden we Botswana in Vandaag is een behoorlijke reisdag, richting Maun, de hoofdstad van deze (Okavanga) regio. Het is in Botswana toegestaan om je vee langs de openbare weg te laten grazen. Als je als automobilist een ezel/koe/geit aanrijdt, dan moet je betalen. Na zonsondergang hoort iedereen zijn vee binnen de omheining te hebben. Als je dan een beest aanrijdt … is-ie van niemand. In ieder geval maakt dat de rit wel enerverend. Morrison moet een behoorlijk aantal keren in de remmen vanwege overstekende koeien en ezels. Het is, mede vanwege de aanwezigheid van (volop) water, veel bewoonder. Wel overal de typerende ronde lemen huisjes met rieten daken, kralen daaromheen en veel meer groene bomen. We hebben ook nog te maken met een vee- checkpoint. Vanwege de strenge regels mbt vleesimport en ziektes van veestapels, moeten we nog een keer de bus uit en allemaal door een bakje met ? lopen. Tevens de extra schoenen even dompelen. De wielen van de bus krijgen ook een sproeibeurt. Lunch vindt wederom langs de weg plaats, waarbij Cassidy een lekkere koude pastasalade in elkaar draait. De plasstops in Botswana zijn ook anders dan in Namibië.. We mogen hier minder ver de bosjes in, vanwege de alom aanwezigheid van olifanten. Toch nog behoorlijk op tijd arriveren we rond 15.00 uur op de campsite bij Ma’un. De kinderen springen, nadat de tenten zijn opgezet direct het zwembad in. De rest heeft een relaxte middag rondom het zwembad en de mooie bar. We zien zelfs nog een stukje Tour de France. Aangezien w hier 3 nachten blijven, zetten we een extra tent op, zodat we iets meer ruimte hebben in de tent voor onze bagage. Iedere avond spelen de kinderen weerwolven.  We hebben vanavond met de totale groep bij het kampvuur eerst Hints gespeeld. ( met wisselend succes..) en daarna werden de ouders ingewijd in de regels van het spel “Weerwolven”.. ook dat met wisselend succes!

Onderweg in Botswana