Dag 14 : Ma'un (Okavangadelta)

25 juli 2013 - Livingstone, Zambia

Okavanga delta - Mokoro

Dag 14                  zaterdag 20 juli                 Ma’un  (Okavangadelta)

Ontbijt was al om half 7. Om 7 uur vertrek, want vandaag gaan we met Mokoro’s de delta in. Iets waarvan ik vanaf het begin van het boeken van deze reis enigszins “tegenop” heb gezien. Uiteindelijk bleek dat faliekant onnodig te zijn geweest!  In mijn idee gingen we met de (instabiele) mokoro's de rivier en delta op en zouden nijlpaarden en krokodillen tegen gaan komen. Met het risico van omslaan had ik ( en anderen) met zorgen gemaakt. Uiteindelijk bleek dat we in polyester mokoro’s te water gingen. Die dingen zijn per definitie breder aan de onderkant en dus stabieler. Bovendien zijn we de hele vaartocht in de rietvelden gebleven, waarbij het water steeds gemiddeld maar een halve meter die was en op zijn diepst  1 meter.  Geen krokodil of neushoorn gezien…… Dat was dan wel weer totaal in contrast met de plaatjes in ons hoofd. Wel een super ontspannende heenroute. Totale stilte, met 7 bootjes waarin steeds 2 personen zaten, en een ‘polar’. Een bewoner van de delta die, staande met een hele lange stok ( a la de gondoliers in Venetië) de bootjes voortbewegen. Rustgevend. Een aantal keren uitgestapt op eilandjes om een vissersfamilie te bekijken die hun vangst aan ‘catfish’ aan het drogen en roken waren. Daarna 2 langere rondwanddelingen op andere eilanden gemaakt op zoek naar wild. Heel veel poep van olifanten , neushoorns en giraffes gezien, maar helaas geen wild van dichtbij gezien, met uitzondering van kuddes zebra’s. Maar die zijn al zo gewoon geworden, dat we het daar al niet meer voor doen! Langere terugtocht en bij het ‘polarstation’ aangekomen, moesten we een klein uurtje wachten voordat de open truck van de campsite ons weer oppikte. Onze eigen truck kon ons namelijk niet brengen vanwege de mulle zandgrond waardoor we zijn gereden op weg naar de  delta.  Terug op de camping ware we aardig gaar.  Iedereen dook de douches in want we zijn weer behoorlijk stoffig geworden. ’s Avond na de maaltijd en het corvee ( ieder avond 3 anderen) nog wat nagetafeld.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl