Dag 13: Kolem Jaa- Campeche

5 augustus 2014 - Amsterdam, Nederland

IMG_3504 IMG_9577

Dag 13:  Kolem Jaa- Campeche.

Zondag 3 augustus. Vandaag is Linde, een meisje uit ons gezelschap 13 jaar geworden. We vertrekken vandaag erg vroeg. Om 7 uur staat alle bagage klaar bij het bakje voor hun eigen oversteek. Wij vertrekken weer zoals we gekomen zijn, per bootje. We hebben allemaal een ontbijtpakketje meegekregen. Als we om 8 uur in de bus wegrijden, blijken daar harde patatjes in te zitten. Dezelfde die we de afgelopen 2 diners en lunch ook steeds kregen! Iedereen kan er hartelijk om lachen en gelukkig zit er genoeg alternatieven in om de magen tevreden te houden tot de lunch. Chauffeur Luis  heeft zijn vrije tijd gebruikt om naar de kapper te gaan, dus kortgeknipt vertrekken we weer richting Yucatan. De afgelopen week zaten we in Chiapas. Een vruchtbaar gedeelte van Mexico. Ontzettend groen en heel veel water. Nu weer terug naar het schiereiland met zijn kalksteen en ondergrondse rivieren. In de bus worden weer filmpjes gedraaid en vroeg arriveren we voor een pauze op de lunchlocatie. De mannen moeten wat energie kwijt, want in de bloedhitte gaan ze een partijtje voetballen. Kennelijk vinden veel langsrijdende chauffeurs dat erg leuk, want er wordt volop getoeterd. Volledig bezweet schuiven ze  daarna aan, aan de grote lappen vlees!  Er wordt een hele mooie Pinata voor Linde opgehangen, die ze stuk mag slaan. met een harde klap, gaat ie uiteindelijk kapot en komen meerdere aanwezige kinderen in het restaurant hun snoepje meepikken. We hebben nog een korte stop bij The Italian Coffee company en daarna arriveren we in Campeche. Een in 1540 door de Spanjaarden gestichte stad. Volledig ommuurd om het te beschermen tegen de invallen van Piraten die, vanuit de Golf van Mexico, uit waren op de aanwezige kostbaarheden. Het stadje is volledig in allerlei pasteltinten geschilderd en daardoor sfeervol en kleurrijk. Ons Hotel is een 4-sterren hotel; Ocean View, aan de boulevard. Omdat we morgen alweer doorreizen, vertrekken we bijna direct te voet richting het stadscentrum. We slenteren wat door de straatjes en maken veel foto’s. Op het plein bij de kerk wordt door de ouderen van het dorp volop bingo gespeeld. Helaas is alles, vanwege de zondagmiddag gesloten Na enige tijd keert iedereen terug naar het centrale plein en dineren we op een toplocatie. Namelijk onder een galerei op de 1e verdieping op het plein, met uitzicht over de kerk. Linde wordt wederom toegezongen en ook op taart getrakteerd. Daarna gaan we te voet ( onder politie-escorte) terug naar het hotel. De kinderen hebben onderling wat geruild. Iris ligt dus met 3 andere meiden op een kamer. Het is daar laat geworden!