Dag 15 Ingapirca - Cuenca

21 augustus 2016 - Galapagos Islands, Ecuador

Panamahoedenwinkel

woensdag 17 augustus                 Ingapirca- Cuenca

We zijn alweer begonnen aan ons laatste weekje in Ecuador! Het gaat snel, maar we hebben natuurlijk al veel gezien en gedaan.  Na het ontbijt staan we om half 9 als eersten bij de ingang van de ruïnes van Ingapirca. JP en ik zijn, omdat we in Peru vele malen mooiere Inca-complexen hebben gezien, natuurlijk een beetje bevooroordeeld. Het bouwen van de Inca’s met exact passende stenen, blijft echter bijzonder om te zien. Geinig is ook dat er over het complex gewoon een groepje lama’s loopt. Het complex is gebouwd in de vorm van een poema. Het hoofd van de poema is het belangrijkste bouwwerk, namelijk de zonnetempel. Na een uurtje rond te hebben gelopen, stappen we in de bus voor de reis naar Cuenca. Om half 12 bereiken we eerst de fabriek waar de beroemde panamahoeden worden gemaakt. De naam is misleidend, want deze handgemaakte (rieten) hoeden zijn 100 % Ecuadoriaans. We zien hoe de hoedjes worden gemaakt, gebleekt, gevormd en gekleurd. JP koopt hier een echte hoed en deze staat hem goed. Mooie bescherming tegen de zon voor zijn schedel! Na deze rondleiding, rijden we in een klein kwartiertje naar ons hotel in het centrum van Cuenca. Ze noemen dit de mooiste stad van Ecuador, omdat het centrum nog echt de Spaanse koloniale sfeer uitademt. We lunchen eerst met ons gezin op het grote plein en gaan dan wat slenteren door het centrum. We bezoeken op dit plein de nieuwe kathedraal ( groots, marmer, sfeerloos) en de oude ( klein, sfeervol, bijna museaal). We zien de beroemde bloemenmarkt waar traditioneel geklede Indianenvrouwen hun bloemen verkopen. Wij Hollanders zijn echter verpest/ verwend qua bloemen, want de veelkleurigheid en bijna uitgebloeide bloemen kunnen ons niet echt bekoren. Achter het bloemenmarktje ligt een klooster waar de nonnen nooit het pand meer verlaten en buitenstaanders zien. Alle goederen die het klooster in of uit gaan, gaan via een houten draaideurtje, zodat er geen zicht is op de nonnen en vv. De kinderen willen hierna terug naar het hotel, dus na een ijsje op het plein, gaan zij “thuiswaarts”.  Wij slenteren nog wat langs winkeltjes, marktjes en na enige tijd keren wij ook weer terug naar het hotel.  Even wat relax-tijd en daarna gaan we in ons hotel bij het Italiaanse restaurant eten. We doen dat bewust, zodat we om haf 9 weer terug in de hotelkamer zijn om de finale 200 meter van Daphne Schippers te kunnen zien. We schreeuwen haar naar de finish, maar helaas; ze verliest goud en “wint” zilver.