Dag 15: Merida

7 augustus 2014 - Amsterdam, Nederland

IMG_9847 IMG_9856

Dag 15: Merida

Dinsdag 5 augustus. Na het ontbijt vertrekken we naar de Golf van Mexico. We hebben daar eergisteren al wat van gezien tijdens de reis, maar vandaag gaan we het water op. We rijden naar Celestun, een klein plaatsje aan het strand, waarachter ook een groot zout-en zoetwater binnenmeer ligt. In een aantal kleine bootjes gaan we het meer op. We varen, wederom op snelheid het meer over. Volop mangroves langs de randen. Op het meer diverse vogelsoorten waaronder de albatros en diverse andere onbekend gebleven soorten. Na wat zoeken vinden we ook een groepje flamingo’s. De grote kolonies zijn niet meer aanwezig. Het is broedseizoen en hoog water vanwege de regentijd, dus we doen het met een 40-tal. Daarna varen we nog een stuk over het meer en gaan de bestuurders van de boten plots met snelheid op de kant af. Je beseft dat er daarom een opening moet zijn in de mangroves, alleen zijn deze, voor ons gringo’s niet te zien. Met flinke snelheid varen we dwars door de mangrove’s heen. Het is volledig begroeid. Grote wortels onder en boven het heldere water en boven en om ons heen groen, groen, groen. Bovendien oorverdovend geluid van de krekels en insecten. Echte oerwoudgeluiden weer, na de serene rust van het meer. Bijzonder. In het heldere water zien we diverse vissen en na een tijdje stappen we uit om naar een „ water-oog’ te lopen. Nooit eerder van gehoord en dus ook niet gezien. Midden in de mangrove komt er vers water uit de grond omhoog. Dat geeft een open, extra heldere plek midden in de mangrove. Er kan in gezwommen worden, maar wij zwemmen vandaag in de Golf van Mexico, dus slaan we deze even over. Terug in de bootjes en door naar het strand. We zwemmen lekker in het „ pislauwe” water ( volgens medereiziger Andre) en lunchen wederom uitgebreid onder een groot rieten dak aan het strand. Om een uurtje of 3 houden we het voor gezien en gaan we terug naar Merida. De kinderen hebben natuurlijk nog niet genoeg water gezien, dus duiken zij direct in het zwembad bij het hotel en doen uitgebreid balspelletjes. Wij frissen even lekker op en daarna ga ik met Iris in de verkeershekseketel van Merida even shoppen. 2 Jurkjes voor bijna niets gescoord en daarna halen we de mannen op in het hotel om te gaan eten.  Eten, natafelen, nog een laatste avondblik op Merida en dan weer terug naar het hotel.