Dag 16: Merida - Isla Mujeres

7 augustus 2014 - Amsterdam, Nederland

IMG_9920  GOPR0561

Dag 16:  Merida- Isla Mujeres

Woensdag 6 augustus. Vandaag staat een van de 7 wereldwonderen op de agenda; Chichen Itza. Na Macchu Pichu, Het Collosseum en Petra is dit onze 4e. We staan daarom wederom vroeg klaar met onze bagage om ons voor de laatste reisdag door chauffeur Luis te laten verplaatsen. Om half 10, voor de meute uit die vanuit Cancun komen aanrijden, staan we bij de poorten en worden we opgewacht door de Nederlandse gids Rene. Zij is vanwege de liefde 18 jaar geleden in Mexico blijven hangen. We lopen direct naar de belangrijkste, de Piramide van Kukulkan; de tempel van de gevederde slang. Ook uit dit bouwwerk blijkt hoe groot de astronomische kennis van de Maya’s was; de slangengod kruipt 2x per jaar door de lichtval over de traptreden naar beneden. Mooi ook om te zien dat verderop in het complex kleinere exemplaren staan, als het ware oefengebouwen. We zien het enorme speelveld waar het bijzondere balspel werd gespeeld. De winnaar werd als eer onthoofd en geofferd. De offerplekken met honderden schedelinscripties en de heilige offerbron/ cenote waarin veel goud en skeletten van kinderen zijn aangetroffen. We lopen met gids nog langs alle andere gebouwen en op de terugweg worden toch nog wat verkopers verblijdt met wat kleine souvenirs. Rond 13.00 uur rijden we een heel kort stukje naar onze meest bijzondere lunchplek. We gaan namelijk eerst nog zwemmen in een 50 meter diepe cenote. De ondergrondse rivieren in Yucatan slijpen veel kalksteen weg. Soms lijdt dat tot instortingen van de aarde en verschijnt er een diep gat (cenote). we dalen diep af in de aarde en komen dan uit bij een prachtig helder meertje dat dus door een ondergrondse rivier gevoed wordt met vers water. Er zwemmen heel veel zwarte vissen in en we nemen allemaal een frisse duik. Het water is heerlijk, en nog leuker, er zijn natuurlijke duikplanken. er wordt vanaf de 5 meter „ plank” volop gesprongen, totdat iedereen hongerig wordt en we aanvallen op een lopend buffet. Voor 9 euro pp hebben we gegeten en gezwommen in het mooiste zwembad ooit!! Pien spreekt in het Spaans chauffeur Luis toe, dankt hem voor zijn veilige rijstijl ( ondanks de hond) en overhandigd de fooi. Daarna voor het laatste stuk richting de veerboot naar onze laatste overnachtingslocatie Isla Mujeres. Nog 200 km te rijden, dan hebben we er in totaal 3500 gereden. Dat klonk overigens meer dan het heeft gevoeld. Alleen de bochtige wegen naar San Cristobal waren vervelend. We hebben wederom een prachtige tropische regenbui onderweg en komen in Cancun bij de Ferry aan als het weer volop zonnig is. De overtochtgat in een 25 minuten. Ook hier weer een ( vals zingende) gitarist aan boord. Nadat hij klaar is, nemen Pien en Rik het stokje kort over. Na de muzikale toegift lopen we vanaf de Ferry 400 meter naar ons mooie designhotel. We zijn weer lekker bezweet dus wordt het zwembad en de douches maximaal getest. We lopen om 8 uur het hotel uit en struinen wat door het hoofdstraatje van het eiland. veel winkeltjes en restaurantjes. We gaan op de muziek af en we eten fantastisch op een gezellig dakterras waar een wat oudere Mexicaan heerlijke Amerikaanse blues zit te spelen. We hebben een hele gezellige avond die in de muziekstijl eindigt. Er worden herinneringen aan Oma opgehaald en niemand houdt het droog.