Dag 20 - Mariposa - San Francisco

8 augustus 2010 - San Francisco, California, Verenigde Staten

DAG 20                MARIPOSA   SAN FRANCISCO      zondag 8 augustus 2010.

Vandaag hebben we een rustig aan dagje. Na de drukke dagen mag dat ook wel weer eens. We ontbijten in alle rust en zien alle andere campers vertrekken. Uiteindelijk zijn we de laatste die van het veld vertrekken om 10.30 uur. We rijden via Merced naar San Francisco, een rit van een kleine 3 uur. We stoppen onderweg nog even voor een tankbeurt en om de winkelkar weer te vullen met van alles en nog wat. Voor Merced komen we voor het eerst ( met uitzondering van Las Vegas; maar midden in de woestijn) weer in gecultiveerd landbouwgebied. Eerst duidelijke veeboeren; allerlei ranches met helaas voor het vee, geheel gele weiden. Geen koe te bekennen, alleen in de schaduw van de spaarzame bomen, liggen ze hutje bij mudje. Daarna uitgebreide boomgaarden met Pistache- en amandelbomen, perziken, pruimen etc. Mooi om ook weer te zien. Opvallend ook, elk dorpje heeft zeker 3 kerken waar de parkeerterreinen allemaal afgeladen staan. Van ontkerkelijking is hier ook nog geen sprake. Dan rijden we over hele slechte wegen richting stedelijk gebied en San Francisco. Die slechte wegen waren ons in LA ook al opgevallen. Dientengevolge ook heel veel kapotte banden aan de zijkant van de weg. Californie is failliet en dat is kennelijk ook aan de infrastructuur te merken. Naarmate de grote stad naderbij komt, krijgen we weer te maken met 6 baanswegen en met kleine files, ook op zondag! Maar dan kunnen we de eerste blikken werpen op de baai van San Francisco. Bijzonder om te zien is dat het de hele dag strakblauw is geweest, maar dat SF in de wolken ligt. De stad heeft vaak te maken met mist en bewolking! We krijgen dan ook nog geen glimpje te zien van de Golden Gatebrug, maar dat moet de komende dagen wel lukken! We rijden over de enorme San Rafaelbrug naar Sausalito. De brug is dubbeldeks, dus het tegemoetkomende verkeer rijdt onder ons door. Ook dat vinden de kinderen natuurlijk waanzinnig interessant. Ze liggen op hun buik op ons bed door de achterruit van de camper dit te aanschouwen. Ik zie hun door de achteruitkijkspiegel 3 kinderen op bed naar buiten gluren en vind dat weer een mooi uitzicht! We verblijven 3 nachten aan de andere kant van de baai,  tegenover de Golden Gatebrug. Daar hebben we op campground Marin RV park hopelijk een goede uitvalsbasis voor de stad. We liggen namelijk vlak naast de Ferry’s die naar de overkant varen. Aangekomen blijkt het behoorlijk te waaien. Dus met onze blote armen toch behoorlijk frisjes. Dat wordt morgen met lange broeken en mouwen op stap!  De kinderen duiken weer het zwembad in en wij hebben een hele rustige middag. We hebben ons voorgenomen vanmiddag niet de stad direct in te gaan maar dat voor de komende 2 dagen te bewaren. Vanmiddag staat in het teken van huiselijkheid. Bedden verschonen, opruimen, soppen, bloggen, foto’s downloaden, mails checken en uiteindelijk  koken en eten. Na de afwas en de douchebeurten doen we nog een catannetje. Dan gaan ze alle drie lekker slapen en rommelen wij nog wat aan de laptop en Ipad !.