Dag 21 - San Francisco

9 augustus 2010 - San Francisco, California, Verenigde Staten

DAG 21                SAN FRANCISCO                             maandag 9 augustus 2010

Vandaag “doen”we de hele dag SF. Na het ontbijt lopen we in 10 minuten naar de Ferry. Die vaart in 35 minuten naar de overkant van de baai waar we rond 10.45 uur op Pier 1 bij Embarcadero aanmeren. Tijdens de vaartocht zien we de Golden Gate brug  voor het eerst verschijnen. Maar ondanks dat wij in de zon zitten, hangen er wederom wolken boven de brug. We varen ook nog vlak langs Alacatraz. Daar hadden we deze dagen graag heen gewild, maar de tickets waren tot September niet meer te verkrijgen.  Dus we moeten het doen met het zicht vanaf de boot. Ondanks het feit dat het in de baai van SF ligt, is het toch nog een groot eind naar de kust. Alcatraz is ooit gesloten als gevangenis, omdat de exploitatiekosten de pan uitrezen. 1 “overnachting” toen in Alcatraz  was duurder dan de duurste hotelkamer in de VS. Op zich is het een vrij klein eilandje, dat helemaal is volgebouwd.  Nadat we van de boot zijn afgestapt, stappen we vervolgens op een tram naar Fishersmans Warf, HET toeristische gedeelte bij uitstek. We lopen pier 39 op. Dit is een grote promenade met toeristenwinkels. Grote attractie zijn echter de zeeleeuwen die zich aan de achterkant van de pier hebben genesteld. Op een aantal pontons liggen honderden zeeleeuwen in het zonnetje te slapen. Af en toe duikt er een het water in, of weer uit. Er liggen dikke en dunne exemplaren dwars over elkaar heen en de hilariteit is groot als wat kleinere zeeleeuwen een rondje over alle lijven maken, op zoek naar een betere plek, maar uiteindelijk terugkomen op de plek waar ze startten. De zeeleeuwen waar ze overheen hopsen, slapen meestal gewoon door. Er wordt af en toe wat “geblaft” en naar elkaar gebeten, maar het is enig om een tijdje naar ze te kijken. Daarna lopen we terug naar de pier en stuiten op een straatartiest die zijn show bijna gaat beginnen. Het is de Piraat: Jack Spare-rib. De kinderen zitten op de eerste rij en Laurens wordt uit het publiek getrokken om te helpen. Dit geeft een half uur vertier. Dan is het tijd voor de lunch en wel de specialiteit van SF;  Clawsoup in Sourdough. Bij Boudin, de lokale bakker maken ze kleine bolle zuurdesembroodjes. Deze hollen ze uit en serveren er krabsoep in. Erg lekker en voedzaam. Opvallend voor SF is dat we er weinig junkfoodketens zien, maar juist veel kleine lokale restaurantjes. Ook kun je hier “gewoon” op meerdere plekken een kopje koffie kopen. In andere steden leek dat wel een Starbucks-monopolie. Hierna lopen we verder langs de andere pieren. We kopen kaartjes voor 2 dagen voor de  “hop on hop off bus”. Weliswaar erg toeristisch, maar het bespaart ons heel veel lopen en zoeken naar busverbindingen. We besluiten om de tour eerst in zijn geheel te maken, maar na 15 minuten moeten we allemaal vreselijk naar de WC!  Dat krijg je van de gratis “refill’s”in alle restaurants!  We stappen daarom uit in Chinatown en gaan met gezwinde spoed op zoek naar een restroom. Als je ze dringend nodig hebt, vind je niets! Uiteindelijk wordt de nood geledigd bij een chinees restaurant. ( We zijn even asociale toeristen die niets kopen/eten!)  Daarna kijken we rustig rond in deze eigen/aparte wijk. Daarna terug op de bus. We zien het Financial district en het shopperswalhalla rondom Unionsquare. Ook zien we natuurlijk de straten die tegen de steile hellingen op zijn gebouwd en komen we door de mooie Victoriaanse wijken, met zijn 6 Painted Ladies.  Vervolgens wordt het winderiger en kouder als we richting The Golden Gatebrug gaan. In 1932 gebouwd als 1e brug die met slechts 2 pilaren 1280 meter meter overspande. Mooi! Daarna terug naar Fishersmans’s Warf waar we vanmorgen ook zijn opgestapt. We lopen wat langs de kades en besluiten morgen de Golden Gate te gaan bewandelen EN de cablecar te ontdekken.! Vanmiddag/vanavond willen we nog wat rondkijken rondom Unionsquare. Daar rijden we heen en eten wat. Pieter heeft duidelijk behoefte aan een nieuwe energiebron, dus dan moet hij wat eten en drinken. Als we lekker hebben gegeten en de kinderen allerlei imitaties van straatartiesten hebben gedaan( geïnspireerd door alle straatartiesten die ze vandaag gezien hebben) lopen we bij Macy’s binnen. Aangezien ik helaas de enige die geïnteresseerd is in winkels, beperken we ons al vlot slechts tot tot windowshopping.  We lopen daarom Marketstreet helemaal uit richting de Ferry.  Daar nemen we om 19.20 uur de boot weer terug naar de overkant van de baai. Rond 20.00 uur ligt de Catan alweer klaar en gaan we er weer voor ! Morgen nog een SF-dag. Relaxte stad en een lekkere sfeer.