Dag 23 - San Francisco - Monterey

11 augustus 2010 - Monterey, California, Verenigde Staten

DAG  23               SAN FRANCISCO- MONTEREY                   Woensdag  11 augustus 2010

Vanmorgen bijtijds vertrokken vanuit San Francisco. We trekken nu weer zuidwaarts in de richting van Los Angeles over de Pacific Highway 1. Ik riep vanmorgen dat we voorzichtig in de afbouw zouden gaan van onze vakantie maar vandaag blijkt (wederom) een hoogtepunt te zijn! We komen na een rit over de Golden Gatebridge en dwars door SF rijdend al om 11.00 uur aan op de campground Marina Dunes in Monterey. Onze plek is nog niet vrij, maar dat is niet erg want we rijden, nadat we gereserveerd hebben,  door naar het dorp, zo’n 10 minuten verder. We picknicken daar en daarna lopen richting de lokale Fishermans Wharf.  Dachten we dat de zeeleeuwen in San Francisco bijzonder waren!!  Hier liggen ze bij duizenden op elk beschikbaar rotsje, boei, boot etc…. Het blijft enig om een tijdje naar ze te kijken. Ons doel van vandaag is echter…. Whale Watching !  Monterey is daar wereldberoemd voor. Vanwege het feit dat vlak buiten de baai de stille oceaan hier enorm diep is en omdat hier ontzettend veel voedsel voor ze in het water zit. We hebben gisteren telefonisch gereserveerd en de boot vertrekt om 14.00 uur dus we gebruiken het uurtje dat we over hebben om lekker rond te slenteren en in het zonnetje een koffie (wij) en een ijsje (kids) te drinken/eten, terwijl we naar de Californische zeeleeuwen kijken.  Rond 14.00 uur zitten we met ongeveer 40 andere walvisvaarders op de boot en vertrekken we. We zien pelikanen langsvliegen en de kinderen krijgen een “Nemo- deja-vu”. De pelikaan daar kan niet zo goed navigeren en botst tegen een raam. Als je ze in het echt ziet vliegen, snap je ook waarom de disney-animators op dat idee zijn gekomen. Ze zwabberen een beetje. Het lijkt soms alsof ze recht op je afkomen en dan niet meer goed weten bij te sturen! Op de kademuren liggen nog eens duizenden zeeleeuwen en onze biologe/gids Kate,  wijst ons op een paar pasgeborenen van 2 dagen oud. Ook als we geen walvissen zien is de dag nu al goed!  We moeten ruim 45 minuten varen naar open zee. Na een poosje komen de eerste dolfijnen voorbij. Het is een soort met dikkere witte koppen en ze zijn prachtig. Ze springen het water uit en het zijn onvergetelijke momenten. Vlak daarna zwemt een hele groep langszij. Volgens Kate is het een “nursery”. Een aantal moeders met hun kalfjes. Ze wijst ons op het feit dat we te maken krijgen met boegsurfers. Dolfijnen die het leuk vinden om voor de boeg uit met de boot mee te zwemmen. Het zijn hele kleine zwarte dolfijnen zonder rugvin. Ze zijn duidelijk aan het spelen en het ziet er ontzettend leuk uit! Daarna komen er nog vele andere dolfijnen in het zicht.  Ook een zeeleeuw die een imitatie van een dolfijn doet!  Maar we zijn natuurlijk gekomen voor walvissen en we worden op onze wenken bediend!  Bultrugwalvissen in alle maten. Steeds in paren van 2 of 3.  Meerdere malen komen ze in trio’s voorbij. Dat zijn dan een moeder en haar kalf en een vergezellende vriendin. De mannetjes zwemmen eerder solo. Vooral de kalfjes zijn geneigd om showtjes weg te geven. Meerdere malen zien we de staarten boven het water komen en een jonkie gaat steeds op zijn zij zwemmen om zijn zijvin hoog boven het water te houden. Alsof hij zwaait. Deze komt plots ook een paar meter boven het water uit en komt daarna weer met een enorme klap op het water  terecht.  Kate beloofde ons ook het grootste zoogdier ter wereld, de blauwe vinvis, maar die laat zich vooralsnog niet zien. Pas als we weer koers naar de haven zetten, krijgen we toch nog 3 exemplaren te zien. 2 Stuks zwemmen heel dichtbij en we ruiken zelfs whalebreath!  Niet echt een lekker parfummetje!   Ook poept er een in het water en er drijft een enorme rode wolk (restanten van zijn lunch) voorbij. Het kan echter ook nog die van mij zijn geweest, want natuurlijk ben ik weer de enige van alle passagiers die zijn lunch ook in zee moet deponeren!  Zelfs met dit euvel zijn we het er allemaal over eens…. Dit is een geweldige ervaring die we nooit zullen vergeten. De walvissen laten de boot steeds langszij komen en bewegen zich heel rustig door het water. Ik vind het een ontroerende ervaring!  Rond 17.00 uur meren we weer aan en zien nog hele scholen jellyfish voorbijkomen. Kleine rode kwallen in dit geval. In de haven lopen we nog wat rond en eten, zoals het hoort aan zee, een visje. Daarna lopen we met rode konen, zowel van de ervaring als van de zon op de gezichten, met een voldaan gevoel richting ons huis op wielen. Er worden nog wat kleine souvenirs aangeschaft en na een tankbeurt voor de camper zijn we rond 19.00 uur weer terug op de campground. JP loopt met Pieter nog even naar het strand dat op 500 meter afstand ligt. Daarna doen we nog een catannetje en vervolgens gaan we kijken of er van alle pogingen tot het maken van foto’s nog iets van een geslaagd exemplaar bij zit!  Dat bleef vanmiddag ontzettend moeilijk, om op het juiste moment toe te slaan!! Pieter & Iris liggen dan al op een oor. Internettoegang was de laatste dagen moeizaam, dus we hopen vanavond onze blogs met foto’s weer te kunnen bijwerken en versturen.

1. M.R. Waasdorp:
    12 augustus 2010
    Leuk hè zo een ervaring met walvissen en/of dolfijnen. Ik wist niet dat zo een boottocht daar ook kon. Ik heb hetzelfde gedaan in Paramaribo. Wij gingen daar met een vissersbootje met afschuwelijke acordeon muziek de zee op. Maar door deze hoge tonen komen er juist dolfijnen op af. Kippenvel als je ze ziet bovenkomen, jammer genoeg ben je net elke keer te laat om te fotograferen, jullie dus ook begrijp ik. SF wat een leuke stad hè. De vakantie zit er bijna op maar ik denk dat jullie zoveel indrukken hebben opgedaan dat je hier de eerstekomende 10 jaar nog wel op kan teren!!! ha ha...
    Hier alles zijn gangetje. Michiel Marchand is hier 2 keer geweest en neemt de honeurs waar. Er zijn wel wat disciplinaire zaken..maar alles gaat gewoon door. Zal je er niet mee vervelen. Hij (Michiel) leidt nu 2 districten... zal wel weer een latertje vanavond voor ons worden!!! Kreeg ook nog een emailtje van Peter hij zit nu in Dalamar (of zoiets) en op de top. Je ziet hij zoekt het wat hoger op.. lett. en figuurlijk. Nog heeeel veel plezier, geniet er nog maar van.. Groetjes vanuit een regenachtig district Kennerland Midden
  2. fam. Vink:
    13 augustus 2010
    hallo allemaal!
    Hoe is alles daar?
    Bij ons gaat het prima, net zoals de cavia's.
    Zijn jullie al wat beter met catannen?? vast niet zo goed als wij!
    Pieter zou zeker wel moe zijn van dat reizen, of niet?
    En laurens is druk met ze goocheltrucs bezig zeker(wordt het niveau eindlijk wat hoger!)
    Is de airco zo hard nodig? vast niet, maar ja, familie feije.....
    Nog veel plezier met de laatste dagen, we zien jullie wel verschijnen!
  3. fam. Vink:
    13 augustus 2010
    nog een vraagje...
    waar kan je dat cavia voer van jullie kopen??
    het is namelijk bijna op!
  4. Ther:
    14 augustus 2010
    Lieve allemaal,

Toch even de tijd gevonden om jullie verhalen te lezen en vooral de mooie foto's te bekijken . We zijn één dag thuis (vandaag terug uit Den Haag) en morgen gaan we naar België. 'n Heel goeie thuisreis alvast hé en we spreken elkaar daarna.
    Liefs en kus Hans en Ther
  5. Aniek:
    27 oktober 2011
    Leuk !
    Ik ga volgend jaar een trip door California maken.
    Los Angeles, Palm Springs, Grand Canyon, Las Vegas, San Francisco en ook Monterey.
    Hoeveel kost dat tochtje per persoon ?