Dag 6 : Bacalar - Palenque

28 juli 2014 - Amsterdam, Nederland

IMG_3096  IMG_9109

Dag 6:  Bacalar- Palenque

Zondag 27 juli.  Vandaag een wat langere reisdag voor de boeg. Om half 8 ontbijten en daarna de bus in voor een 1e stuk richting Becan.  Voordat wij daar aan kwamen echter langs de route gestopt bij een echter Italiaanse coffeebar. Toch wel prettig om een echte cappuccino te drinken. Om 11 uur kwamen we aan in Becan. Een geheel niet touristische Maya ruïne. We waren daarom ook de enigen die hier rondliepen en vonden het allemaal fantastisch! Midden in het oerwoud staan plots reuzen van ruïnes. De een nog groter en indrukwekkender dan de andere. Op allen kon je klimmen en dat deden we dus ook. Bijzonder blijft het als je op een ruine bent geklommen en hoger staat dan de boomtoppen in jouw omgeving en dan pas ziet dat er 100 meter verderop plots nog een hogere ruine is. Die was vanaf de grond niet zichtbaar. Door een mooie 3-hoeksvormige poort richting het hoogste bouwwerk gelopen. 32 Meter hoog en majestueus. Grote hoge traptreden maakten dat iedereen hijgerig en bezweet bovenkwam. Prachtig. Na 1,5 uur rondgelopen te hebben stapten we weer in de bus voor een rit naar de lunchlocatie. De route vandaag is grotendeels hetzelfde. Ontzettend groen, veel palmen, af en toe een weide met wat paarden en/of koeien. Veel kleine betonnen vierkanten hutjes langs de weg waarin de bevolking leeft/woont en zijn nering heeft. Over het algemeen met leuke kleurtjes opgefrist, maar soms ook grauw beton en daardoor nog armetieriger. Duidelijk is dat men het hier arm heeft. We hebben een late,  goede lunch ( half 4) en gaan pas om 17.00 uur weer verder voor de laatste etappe richting Palenque. JP en Kymo krijgen de video aan boord aan de praat en dus kijkt de hele bus naar Soof. Alleen viel ( daardoor ?) de airco uit en steeg de temperatuur gestaag. Toen het weer 30 graden in de bus werd, werd het Louis te veel en zette hij de bus stil. Even wat gefrommel en alles deed het gelukkig weer. Palenque bestaat bij de gratie van een hele grote Mayaruine en is zelf als stad niet interessant. Vanwege de late lunch heeft niemand echt trek en lopen we naar een supermarkt. Slaan daar wat eten en drinken in en hebben een pick-nick in de kamer van de kinderen. Daar worden we om 21.00 uur uitgeschopt, wat de rest van de groep jeugdigen komen weer om te kunnen chillen/weerwolven/muziek te luisteren… Vader en moeder druipen af richting eigen kamer. Blog bijwerken, lezen, krantje downloaden, uitslagen laatste tourdag bekijken.. etc.

1. Mariska Hooijer:
    29 juli 2014
    leuke verhalen Anne Marie. Je maakt al heel wat mee zo. Sneu voor Iris met haar telefoon (hoop dat ze er al aardig overheen is). Echt mooie foto's. Heel veel plezier nog met z'n allen; lekker genieten.