Dag 8: Khorixas - Etosha

17 juli 2013 - Rundu, Namibië

Dag 8                    Zondag 14 juli                   Khorixas-  Etosha

Vandaag over asfalt naar het grootste wildpark van namibie; Etosha.  Het eerste deel van de reis m.u.v.  het stuk rondom Windhoek, was volledig dirtroad. Het stukje skeletoncoast was een zoutweg en vandaag dus voor het eerst niet zitten rammelen in de truck, maar over asfalt. Na een korte rit kwamen we in Etosha aan. Mt onze eigen truck mogen we daar rondrijden. Op het eerste stuk richting de campsite zagen we al veel wild. Zebra’s, struisvogels, kudu’s e natuurlijk de alom vertegenwoordigde diverse bokken en antilope’s.  Op  de mooie campsite aangekomen de routine van tenten en daarna uitgebreid lunchen. De campsite ligt aan een grote drinkwaterplaats ar het wild komt drinkn, dus al snel daarheen gelopen. Diverse beesten gespot van zeer dichtbij, maar nog geen groot wild. Daarom na de lunch de uitzichttoren ( 30 meter) beklommen. Na een tijdje zagen we giraffes en olifanten aan komen lopen in de richting van de drinkwaterplaats.  Dus snel weer naar beneden en naar de drinkwaterplaats gegaan alwaar we inderdaad de olifanten en giraffes van dichtbij koden bekijken. Iedereen muisstil en vol bewondering. Ondanks hun gewicht bewegen olifanten eigenlijk geruisloos en elegant! Dat geldt natuurlijk ook voor de giraffes, alhoewel hun manier van drinkn, met de voorpoten wijd uiteen, niet echt gracieus is.  In de middag stond de 1e gamedrive door het park op de planning. De hele groep had daar zin in, behalve ik.  Ik had even geneg van het zitten in de truck, dus heb met mijn e-reader de hele middag aan de drinkwaterplaats gezeten en wederom olifanten, giraffes, jakhalzen, zebra’s, parelhoenen en alle bokkensoorten voorbij zien komen. Aan het einde van de middag kwam de groep terug. Ook enthousiast want vlak voor het einde van hun rit, stuitten zij op een neushoorn.  Wederom lekker gegeten, het is toch wel heel erg prettig om niet te hoeven koken en bedenken en een kok erbij te hebben!  Na het eten , waarbij de jakhalzen af en aan liepen rondom de eettafel, kwam  Ruben aangesprint omdat er een neushoorn aan de drinkwaterplaats stond. Iedereen daarheen gespoed en genoten van de avond aan de drinkwaterplaats. Wederom veel groot wild en meerdere neushoorns gezien.  ’s Nachts zijn Jp en Pieter er nog uitgegaan in de hoop leeuwen te zien. Helaas….. de hele nacht een uitgestorven drinkplaats !

Etosha

1. Marlinde:
    22 juli 2013
    Zo dan, hier een reactie uit het oververhitte Nederland. Volgens mij is het hier warmer dan bij jullie. Jan Piet mijn complimenten over je verslagen, je schrijft leuk, je zou ook altijd nog journalist kunnen worden maar dat terzijde :-) Verder supermooie foto's zoals die van het zoutmeer, die 3 giraffen in spiegelbeeld, het schooltje vrolijke kinderen en de dead Vlei. Ik moest erg lachen om het Himbadorp, dus als ik het goed begrijp hoe meer koeien hoe meer vrouwen... grappig wat zijn de boeren hier dan rijk... wel weer jammer dat ze voor een vrouw op de tv moeten in boer zoekt vrouw!!! Maar waarschijnlijk zijn ze daar niet zo kieskeurig. Ik was ook ooit in de rimboe in Suriname in ook zo een dorp waar vrouwen soms gescheiden van de mannen waren en daar waren ze hun pannen aan het afwassen met een blokker geel/groen schuursponsje.
    Goed, jullie vermaken jullie prima. Tentjes opzetten, afbreken, vroeg op, weer vele ervaringen rijker. Geniet ervan en doe vooral ook de groeten aan Pietje :-)