Dag 7 : Twijfelfontein - Khorixax

17 juli 2013 - Rundu, Namibië

Himba

Dag 7                    zaterdag 13 juli                 Twijfelfontein – Khorixas

7 uur ontbijten en 8 uur vertrekken wordt zo’n beetje de routine, zo ook vandaag. Dat betekent dat om 7 uur alle tenten zijn afgebroken en weer in de truck zitten en iedereen zijn ontbijt zit weg te werken. Vandaag feitelijk niet zo’n lange route naar Khorixas, ware het niet dat wij vandaag de Himba’s gaan bezoeken en daarvoor een extra rit moeten maken van zo’n 3 uur bij elkaar.  Rond het middaguur kwamen wij aan in het traditionele Himbadorp. Himba’s zijn een nog volledig oorspronkelijke Afrikaanse nomadische stam, waarbij de man jaagt, 4 of 5 vrouwen heeft (afhankelijk van de hoeveelheid koeien die hij heeft; iedere vrouw kost hem namelijk 5 koeien) en waarbij de vrouwen binnen een kraal wonen in typische lemen hutjes met rieten daken. De getrouwde vrouwen smeren zichzelf volledig in met een mengeling van dierenvet en rode kleurstof bovendien smeren ze dat ook in hun lange haren. Kleine meisjes hebben 2 staartjes recht over hun ogen hangen. Kleine jongetjes worden kaal geschoren. Kleding wordt niet gewassen, maar uitgerookt. In het dorp zaten zo’n  30 vrouwen met behoorlijk veel baby’s en dreumesen. De botten van geslachte dieren hingen in de bomen. Ontzettend veel foto’s genomen omdat dit toch wel erg bijzonder was!  Na de rit terug gemaakt te hebben, kwamen we aan in de lodge in Khorixas. Kids direct weer het zwembad in, dat ditmaal iets minder koud ( of ze wennen eraan) ! Ouders met een drankje onder de parasol bij de bar, met wat leeswerk, blogs mails etc. Relaxed middagje. Morgen gaan we voor het eerst gamedriven op zoek naar het grote wild!