Dag 8 : Palenque - San Cristobal de las casas

30 juli 2014 - Amsterdam, Nederland

IMG_3177 IMG_9240

Dag 8 :  Palenque- San Cristobal de las casas

Dinsdag 29 juli. Kennelijk is er vannacht een aardbeving geweest in Mexico. Wij hebben er niets van gemerkt, maar 2 reisgenoten hebben vannacht een lichte trilling bespeurd.  Vandaag na een vroeg ontbijt om 8 uur vertrokken voor een reis- en zwemdag. Na een half uurtje uitgestapt bij de waterval van Misol-Ha. Mooie hoge waterval waar we achterlangs konden lopen. Bovendien konden we met zaklampen een grot in waar ook een waterval uit de muur in een bassin kwam en die volhing met vleermuizen. Vooral de klimpartij over stenen in het donker maakte dat een leuk uitstapje. Na een uurtje terug de bus in naar de volgende waterpartij; de watervallen van Aqua Azul. verschillende plateau’s van watervallen waarlangs je omhoog kon lopen en waarin je in sommige bassins kon zwemmen. Dat laten ze zich natuurlijk heerlijk welgevallen! er wordt ruim 2 uur gezwommen, geklommen en van rotsen gesprongen. Daarna hebben we uitgebreid gelunched. Pas rond 3 uur vertrekken we echt op weg naar San Cristobal. Een rit van zo’n 180 km waar we echter nog 5 uur over doen…. Grote boosdoeners zijn de enorme bochtige wegen en de duizenden verkeersdrempels waar we slecht stapvoets overheen kunnen. Het schiet dus niet op. Tel daarbij op dat we:

een (zwerf)hond doodrijden,
een opstopping hebben omdat er een fors ongeluk gebeurd was en er een pick-uptruck op zijn kant lag en een andere auto totall-loss was waarlangs al het verkeer moest slalommen,
Lokale anti-regeringsgezinden een blokkade hadden opgeworpen waardoor al het verkeer 45 minuten werd stilgelegd.

We komen verreisd maar gezond aan in San Cristobal. Een ontzettende leuke sfeervolle koloniale stad. Het ziet er erg gezellig uit allemaal en we lopen vanaf de bus ( die kan niet bij het hotel komen, vanwege de smalle straten) naar ons hotel. Enorm veel hectiek op straat. Overal indiaanse vrouwen en kinderen die hun koopwaar aanbieden. Het hotel is ook een oud koloniaal gebouw dat prachtig is gerestaureerd. Onze koffers worden met een klein busje afgeleverd en in de kamers gezet en wij worden ontvangen met cocktails. We zijn de laatste uurtjes in de bus gelijk vergeten. Pieter is echter doodmoe en duikt direct zijn bed in. Ik blijf solidair ook in het hotel terwijl Jp en de oudste 2 nog even het bruisende stadsleven induiken!

1. Mariska Hooijer:
    31 juli 2014
    Gezellig tripje; (zwerf)hond doodrijden, opstopping en blokkades. Anne Marie: kon je niet even optreden daar ? Zwemmen bij de waterval was zeker ook 'heel romantisch' -> zie je vaak in de films !!
    Veel plezier nog.