Dag 4 - Solitaire - Swakupmund

10 juli 2013 - Swakopmund, Namibië

Dag 4:   woensdag 10 juli                             Solitaire- Swakupmund

Vanmorgen stond de wekker wederom vroeg. Instructies waren:  om half 7 de tenten ingepakt en ontbijten en om half 8 vertrekken. Doordat we met een relatief kleine groep zijn, lukt dat prima dus zaten we 10 minuten voor tijd in de truck. Na een korte rit kwamen we op een farm genaamd: Spaarwater, waar een boer met de naam Bushman (Bosjesman) boerde. Niet zoals je aan de naam zou verwachten een originele bosjesman of een zwarte boer, maar net zoals de meeste grote boerrenbedrijven een blanke. Gids Frans, wel een neger met een enorme brede glimlach nam ons mee in zijn 4wheeldrive om ons van alles over de vegetatie, de wilde dieren, de voedselketen in de woestijn te vertellen. Onderweg zagen we diverse groepen  bergzebra’s naast e alom vertegenwoordigde gemsbokken en schuwere springbokkies.  Frans vertelde alles smakelijk en in onvervalst Afrikaans.  Dat alleen is al een feest om naar te luisteren. In het woestijnzand liet hij ons sporen zien van een luipaard, springende muizen en diverse insecten. Hij blies wat in het zand en legde een nest van een woestijnspin bloot . Na 2 uur rondgereden te hebben en aan zijn lippen te hebben gehangen, vervolgden wij onze weg.  Eerst nog een korte fotostop bij de Steenbokskeerkring, waarna wij de namib-woestijn verlieten door eerst door een soort steen/lei-gebergte te rijden. Hierna fors de daling ingezet richting de zanderige skeletoncoast. Op een rustplaats  langs de weg nog een lunchpauze genoten, waarbij het bijzonder is dat Cassidy met beperkte mogelijkheden uit de truck toch steeds in staat is om een verrassend lekkere lunch kaar te maken.  Daarna kwamen wij aan in Walvisbay; Havenstad aan de Atlantische oceaan (zeer koude stroming hier!) en locatie van flamingo’s.  Ook hier uitgebreid gestopt, de dieren bekeken en natuurlijk gefotografeerd. Mooie boulevard met luxe huizen…… Vervolgens nog een kort stukje door langs het strand naar Swakupmund, de locatie waar wij2 nachten in een lodge verblijven. Swakupmund was (en is) Duits. Dat is nog zeer duidelijk te zien aan de huizen, straatnamen en restaurants! In de lodge aangekomen gingen alle families uitgebreid van de verworven luxe genieten….. Koffers bij de hand, lekker douchen, elektriciteit! Prettig. Vanavond met de hele groep uit eten.